Tytułowy pogląd wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w ramach rozpoznawania jednej ze spraw. Jakie argumenty przywołał WSA uzasadniając swoje stanowisko?
W ocenie Sądu nie ulegało wątpliwości, że udostępnienie projektu organizacji ruchu obejmuje informację publiczną w rozumieniu art. 1 i następne ustawy o dostępie do informacji publicznej. Jak wskazał WSA, szczegółowe wskazówki w tym zakresie zawiera art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. c tej ustawy, zgodnie z którym udostępnieniu podlega informacja publiczna o podmiotach zobowiązanych do jej udostępnienia, tj. o przedmiocie ich działalności i kompetencjach. Z kolei zgodnie z ust. 1 pkt 4 lit. a tego przepisu udostępnieniu podlega także informacja publiczna o danych publicznych, w tym treść i postać dokumentów urzędowych – zauważył Sąd. Ponadto Sąd przypomniał o tym, że w świetle art. 10 ust. 5 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, starosta zarządza ruchem na drogach powiatowych i gminnych, a zadania organu zarządzającego ruchem w zakresie projektów organizacji ruchu określa § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem, który stanowi, że organ zarządzający ruchem m.in.: rozpatruje takie projekty, opracowuje lub zleca je do opracowania, zatwierdza organizację ruchu na podstawie złożonych projektów czy przechowuje projekty organizacji ruchu i prowadzi ich ewidencję.
Z uwagi na powyższe według WSA niewątpliwie projekt organizacji ruchu na drodze powiatowej to dokument zawierający informację publiczną, podlegającą udostępnieniu na mocy przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej. Sąd podkreślił, że tożsamy pogląd został wyrażony w orzecznictwie sądowym, w którym podkreślono, że projekt organizacji ruchu dotyczy materii, z którą styka się każdy człowiek jako uczestnik ruchu drogowego i z uwagi na powszechny charakter jest to więc informacja publiczna, stanowiąca nieodłączny element życia każdego obywatela (por. wyrok WSA w Rzeszowie z 9 marca 2021 r. sygn. II SAB/Rz 7/21, wyrok WSA w Krakowie z 14 września 2021 r., sygn. II SAB/Kr 114/21, wyrok WSA w Lublinie z 30 lipca 2021 r., sygn. II SAB/Lu 67/21).
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 20 stycznia 2022 r., II SAB/Rz 158/21
Źródło: CBOSA