Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kraków - powstaje koncepcja budowy premetra

Kraków - powstaje koncepcja budowy premetra fotolia.pl

Miasto Kraków planuje wydać 6 mld. zł. na budowę premetra. Docelowo mają powstać 32 stacje łączące Wzgórza Krzesławickie z okolicami ul. Jasnogórskiej w Bronowicach.

Premetro to forma bezkolizyjnego publicznego transportu zbiorowego. W ramach takiego systemu budowane są bezkolizyjne trasy (te mogą przebiegać częściowo nad i częściowo pod ziemią). Zamiast zwykłych pociągów metra połączenia obsługiwane są przez wagony tramwajowe. Te mogą zostać przystosowane do zautomatyzowanej obsługi.

Premetro jest tańszą alternatywą dla tradycyjnego metra. Wedle wyliczeń krakowskiego magistratu budowa metra w stolicy Małopolski kosztowałaby ok. 12 mld. Tymczasem koszty budowy premetra szacowane są na ok. 5,8 mld.

W poniedziałek 7 czerwca prezydent Krakowa Jacek Majchrowski zaprezentował na konferencji prasowej „studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”. Dokument został opracowany przez spółkę ILF Consulting Engineers Polska. Zgodnie ze studium mają powstać 32 stacje, które będą oddalone od siebie ok. 670 metrów. Trasa ma liczyć 22 km, z czego 1,5 km będzie przebiegać po specjalnie wybudowanej na ten cel estakadzie. Powstaną także dwa tunele – pierwszy pod Śródmieściem, drugi w okolicy węzła przesiadkowego w Bronowicach.

W krakowskim ratuszu trwają obecnie analizy finansowe dotyczące premetra. Będziemy zastanawiać się, jaka jest możliwość korzystania ze środków zewnętrznych, bo w najtańszej koncepcji kosztować będzie to około sześć miliardów złotych, więc jest to całoroczny budżet Krakowa – zwracał uwagę na kosztochłonność przedsięwzięcia prezydent Jacek Majchrowski.

Kolejnym krokiem do realizacji zadania ma być uzyskanie decyzji środowiskowej. Władze miasta chcą uzyskać potrzebne rozstrzygnięcie w ciągu kilku następnych lat. Cała inwestycja zaplanowana jest do realizacji w trzech etapach. Pierwszy z nich, to odcinek od stacji „DH Wanda” do stacji „Stadion Miejski” mający liczyć 10,5 km.

Więcej informacji można uzyskać na stronie miasta Krakowa.

Źródło: PAP

Śr., 9 Czrw. 2021 1 Komentarz Dodane przez:

Komentarze

Ktoś
0 # Ktoś 2021-07-08 11:12
Dlaczego miasto stawia na tramwaj. Bo może nawstawiać tyle przystanków ile wlezie i mieć szybki transport z nazwy. W końcu jeden taki już w Krakowie jest.
| | |