Rozpoczęła się druga tura spotkań informacyjnych dotyczących zmodyfikowanych propozycji przebiegu poszczególnych wariantów drogi ekspresowej S12, która połączy autostradę A1 z drogami ekspresowymi S8 i S74. Ten strategiczny odcinek drogi ma na celu spięcie sieci tras najwyższej klasy w ścisłym centrum kraju.
W grudniu 2023 roku podpisano umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla odcinka od węzła Łódź Południe (A1/S8) do węzła Kozenin (S12/S74). Pierwsza tura spotkań informacyjnych miała miejsce w październiku 2024 roku, a uczestniczyli w niej mieszkańcy gmin: Rokiciny, Rzgów, Brójce, Czarnocin, Tomaszów Mazowiecki, Ujazd, Wolbórz, Tuszyn, Sławno, Mniszków oraz miasta Tomaszów Mazowiecki.
Podczas pierwszych spotkań projektant przedstawił wybrany w drodze szczegółowych analiz korytarz przebiegu drogi z trzema potencjalnymi wariantami trasy. Każdy z nich przechodzi przez tereny powiatów: łódzkiego wschodniego, piotrkowskiego, tomaszowskiego i opoczyńskiego. Długość każdego z trzech wariantów wynosi około 60 km.
Obecnie, po zebraniu uwag samorządów i mieszkańców, prezentowane są skorygowane propozycje przebiegów trasy. Warianty te nie są jeszcze ostateczne, a modyfikacje i łączenie różnych wariantów nadal są możliwe.
Druga tura spotkań ze społeczeństwem potrwa do 7 marca 2025 roku i obejmie gminy Rzgów, Tuszyn, Mniszków, Wolbórz, Czarnocin, Rokiciny, Bedków, Ujazd, Tomaszów Mazowiecki oraz Sławno. Kolejnym krokiem w procesie przygotowawczym będzie złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi w I kwartale 2026 roku. Decyzja ta powinna zostać uzyskana do końca 2027 roku, co pozwoli na kontynuację prac projektowych i realizacyjnych.
Nowa trasa S12 znacząco usprawni połączenie Dolnego Śląska z Warszawą, przejmując część ruchu z mocno obciążonej autostrady A2 na odcinku Łódź – Warszawa oraz autostrady A1 między węzłem Łódź Południe i Piotrkowem Trybunalskim. Ułatwi również podróże między Tomaszowem Mazowieckim a Łodzią, poprawiając komunikację lokalną i regionalną oraz zwiększając atrakcyjność inwestycyjną regionu.
Połączenie to będzie istotne także dla całego transportu krajowego i zagranicznego, w szczególności dla długodystansowego przewozu towarów. Według prognoz, w 2034 roku natężenie ruchu na drodze S12 może osiągnąć 34 tys. pojazdów na dobę, a w 2054 roku wzrosnąć do ponad 46 tys. pojazdów.
Droga ekspresowa S12 będzie nowoczesnym połączeniem o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, wyposażonym w bezkolizyjne węzły drogowe, systemy zarządzania ruchem oraz rozwiązania służące ochronie środowiska.
Źródło: GDDKiA