Zabytkowe kolejki wąskotorowe na Mazowszu i Podkarpaciu oraz sprzęt kolejowy w Muzeum Parowozowni Jarocin będą regionalnymi atrakcjami dzięki zaangażowaniu pasjonatów i wsparciu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Linia kolejki wąskotorowej Mława - Maków Mazowiecki będzie po remoncie wyjątkową atrakcją turystyczną. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA przekazała gminie Czernice Borowe elementy torów, dzięki czemu niewykorzystywane już na dużej kolei wkręty, szyny i połączenia posłużą wąskotorówce, a w efekcie utrzymaniu regionalnej atrakcji i tradycji. Na trasę ponad 100-letniej kolejki, po wykonaniu niezbędnych prac, powinny powrócić połączenia.
Przeworska Kolej Dojazdowa „Podgórzanin” będzie proponowała sprawne podróże między Przeworskiem a Dynowem. Polskie Linie Kolejowe przekazały na remont torów zabytkowej wąskotorówki 300 metrów szyn i 5 tys. wkrętów.
Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej, organizator Muzeum Parowozowni Jarocin, otrzymało od Polskich Linii Kolejowych wagon typu 3F oraz przyczepę typu PWM5 z lat 60. Wagon typu 3F służył w Polskich Liniach Kolejowych jako szatnia i magazyn sprzętu w składzie Specjalnego Pociągu Ratownictwa Technicznego w Krakowie. Wagon uzupełni muzealną kolekcję 4-osiowych wagonów pasażerskich.
Przyczepa typu PWM5 była wykorzystywana jako pomieszczenie techniczne w Trzebini. Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej zamierza przywrócić przyczepie oryginalny wygląd i połączyć w zestaw z wózkiem motorowym WM5-192, który już wcześniej trafił z PLK do Towarzystwa. Pojazdy zostaną wykorzystane do inscenizacji oraz przejazdów pokazowych i turystycznych.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA do tej pory przekazały ponad 100 darowizn instytucjom, które dbają o historię i tradycję kolei. W zeszłym roku PLK wsparły m.in. lokalne kolejki oraz szkoły, do których został przekazany wysłużony sprzęt kolejowy.
Źródło: MI