Pełnomocnik rządu ds. CPK, Marcin Horała przyjął Strategiczne Studium Lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zostało to poprzedzone strategiczną oceną oddziaływania na środowisko, w ramach której odbył się drugi etap konsultacji społecznych.
Przyjęcie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego znacząco przybliża spółkę CPK do etapu określenia lokalizacyjnych wariantów inwestycji, wystąpienia o decyzję środowiskową, a docelowo do projektowania. Podczas przygotowań do budowy kolejowych szprych CPK priorytetem jest zminimalizowanie wpływu inwestycji na ludzi i środowisko.
Podczas pierwszej tury uzgodnień SSL, które odbyły się między 10 lutego a 10 marca 2020 r., mieszkańcy i samorządowcy zgłosili ponad 146 tys. uwag. Na tej podstawie spółka CPK opublikowała w sierpniu ubiegłego roku raport, w którym odniosła się do zgłoszeń dotyczących korytarzy dla inwestycji CPK. Po zakończeniu procesu strategicznej oceny oddziaływania na środowisko i drugim etapie konsultacji społecznych, do spółki CPK wpłynęło prawie 13 tys. kolejnych uwag i wniosków.
SSL obejmuje łącznie prawie 2 tysiące stron opracowań i załączników, których podstawą są korytarze dla nowych linii kolejowych, których długość sięgać będzie prawie 1800 km, a także dróg ekspresowych na terenie 630 gmin w różnych częściach Polski.
Inwestycje objęte w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym:
- port lotniczy wraz ze zintegrowanym węzłem komunikacyjnym,
- kolejowe inwestycje towarzyszące, na które składają się nowe odcinki linii kolejowych i infrastruktura badawcza,
- inwestycje drogowe, których budowa związana jest z powstaniem CPK,
- pozostałe inwestycje towarzyszące, takie jak linie i stacje elektroenergetyczne, instalacje do przesyłu i magazynowania paliw czy węzły przesiadkowe integrujące nowe stacje i przystanki kolejowe z transportem publicznym.
Kolejnym etapem będą konsultacje w ramach studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych, których finalnym efektem będzie jeden wybrany wariant inwestorski jako kluczowy wkład do uzyskania decyzji środowiskowej.
Źródło: MI