Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dwie tarcze rozpoczęły drążenie tuneli kolejowych w Łodzi

Dwie tarcze rozpoczęły drążenie tuneli kolejowych w Łodzi fotolia.pl

Tarcze dużej i małej maszyny do drążenia tuneli – Katarzyna i Faustyna rozpoczęły drążenie tuneli kolejowych, które mają połączyć Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabiniec. Inwestycja ma być szansą na zwiększenie możliwości kolejowych w kraju, regionie i mieście.

To nie jedyny tunel drogowy, jaki powstaje w kraju. W budowie jest też tunel w Świnoujściu, Warszawie, na Dolnym Śląsku i na Zakopiance.

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki m.in. Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże. Wykorzystywana w budowie tuneli technologia TBM polega na jednoczesnym drążeniu tunelu oraz jego budowie. Tarcza „mechanicznego kreta” obraca się 3 razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wraz z przesuwaniem się tarczy powstaje przestrzeń, w której układane są kolejne pierścienie z tubingów. W ciągu doby maszyna może ułożyć około 10-15 m obudowy tunelu. Konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu terenu i drganiom, minimalizuje kolizje z infrastrukturą miejską.

Prace powinny zakończyć się do końca 2022 roku. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA pochłonie ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł.

Źródło: MI

Śr., 30 Gr. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska