Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

WSA o konstrukcyjnym wydzieleniu stanowiska – w kontekście opłat parkingowych

WSA o konstrukcyjnym wydzieleniu stanowiska – w kontekście opłat parkingowych fotolia.pl

WSA w Gliwicach stwierdził (w odniesieniu do konstrukcyjnego wydzielenia stanowiska), że nie jest wystarczające, aby obszar przeznaczony na parkowanie wykonany z kostki betonowej, wyraźnie odróżniał się od asfaltowej nawierzchni jezdni, a od powierzchni chodnika oddzielony był wystającymi krawężnikami uniemożliwiającymi wjazd na chodnik, co jednoznacznie określa równoległy sposób parkowania.

W pierwszej kolejności Sąd zauważył, że znaki dotyczące strefy płatnego parkowania i miejsc postojowych w tej strefie mają charakter znaków informacyjnych – i bez wątpienia zatem nie kreują one obowiązku uiszczenia opłaty za postój w miejscach wyznaczonych tymi znakami, lecz informują, że w tych miejscach taki obowiązek istnieje z mocy prawa. A wyznaczenie wiąże się nie tylko z umieszczeniem znaku pionowego D-18 „parking”, ale wymaga zastosowania znaku P-18 „stanowisko postojowe” (o ile stanowisko to nie zostało wydzielone konstrukcyjnie – zgodnie z pkt 5.2.4. zdanie pierwsze załącznika nr 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych), P-19 „linia wyznaczająca pas postojowy” – wskazał WSA.

Idąc dalej Sąd przypomniał o tym, że prawodawca dopuszcza – w kontekście pobierania opłat za parkowanie – zaniechanie wykorzystania znaków poziomych jedynie wówczas, gdy ich funkcję zastępuje konstrukcyjne ustalenie stanowisk na wydzielonych parkingach. WSA podkreślił, że prawodawca dopuszczając rezygnację z zastosowania znaków poziomych nakazał konstrukcyjne ustalenie stanowisk, a nie jedynie wytyczenie rejonu płatnej strefy parkowania przeznaczonego na pozostawianie pojazdów. Jak wskazał Sąd, owe konstrukcyjne ustalenie stanowisk ma bowiem zastąpić znaki poziome, które – poza zwiększeniem bezpieczeństwa uczestników ruchu i innych osób znajdujących się na drodze oraz usprawnieniem ruchu pojazdów i ułatwieniem korzystania z drogi (pkt 1.2 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych) – ma także gwarantować maksymalne wykorzystanie wydzielonych parkingów. Celowi temu służy niewątpliwie wyznaczenie poszczególnych stanowisk postojowych – podkreślił Sąd.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 12 listopada 2020 r., I SA/Gl 714/20

Źródło: CBOSA

Śr., 2 Gr. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel