Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Likwidacja uprawnień do kontroli przez straże miejskie była błędem

Likwidacja uprawnień do kontroli przez straże miejskie była błędem fotolia.pl

Analiza liczby wypadków na polskich drogach w 2016 r. wskazuje, że początek roku (z wyjątkiem lutego) charakteryzował się mniejszą liczbą wypadków niż ten sam okres roku poprzedniego. Natomiast kolejne sześć miesięcy, tj. od maja do października przyniosło istotny wzrost liczby wypadków.

W bilansie całorocznym liczba wypadków wzrosła (w stosunku do roku 2015) o 697, a w samym okresie maj-październik o 1 475. Największą poprawę w zakresie liczby wypadków w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2015 odnotowano w marcu (spadek o 15,5%) i styczniu (spadek o 12,9%). Natomiast największy przyrost liczby wypadków odnotowano w maju (wzrost o 17,2%) i czerwcu (wzrost o 10,8%). Należy zwrócić uwagę, że na taką sytuację mogło mieć wpływ kilka dodatkowych czynników, nie występujących w latach poprzednich, takich jak:

  • wyłączenie od 1 stycznia 2016 r. z systemu nadzoru nad ruchem drogowym ok. 400 urządzeń wykorzystywanych przez straże miejskie i gminne, rejestrujących jazdę z nadmierną prędkością oraz przejazd na czerwonym świetle (część kierujących dowiedziała się o tym z kilkumiesięcznym opóźnieniem tj. po opublikowaniu i nagłośnieniu przez media wstępnego raportu z badań przekroczeń prędkości w wybranych miejscach, w których wcześniej ustawione były fotoradary),
  • znacznie częstszy niż w latach poprzednich wybór na miejsce wypoczynku wakacyjnego destynacji w kraju (wynikający z rosnącej ilości zagrożeń na świecie, zwłaszcza w krajach dotychczas atrakcyjnych turystycznie),
  • stosunkowo korzystne ceny paliw zachęcające do częstszego podróżowania.

Jak można zauważyć raport jako jeden z czynników, wzrostu liczby wypadków podaje konsekwencję wycofania się przez ustawodawcę, z możliwości realizacji uprawnień do kontroli prędkości przez straże miejskie i gminne. Związek Powiatów Polskich krytykował wprowadzane zmiany, głównie z uwagi na możliwość wystąpienia negatywnych konsekwencji właśnie w sferze bezpieczeństwa. Oczywiście jak każdy zadawaliśmy sobie sprawę z nadużyć w niektórych jednostkach i sami apelowaliśmy o zmiany, jednak z zachowaniem umiaru, niestety decyzja zapadła inna a skutki odbijają się w statystykach. Liczby może nie są zatrważające ale za każdą z tych liczb stoją konkretni ludzie…

Raport Stan Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Działania realizowane w tym zakresie w 2016 r.  dostępny jest TUTAJ.

Źródło: KRBD

Sob., 3 Czrw. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk