Inwestycja w programie może być, ale… „kwestia sfinansowania budowy poszczególnych inwestycji drogowych jest uzależniona od dostępnych na ten cel środków zgromadzonych w Krajowym Funduszu Drogowym”. Taką, można by powiedzieć uniwersalną, odpowiedź otrzymali od resortu infrastruktury samorządowcy Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego, lobbujący u ministra infrastruktury o sfinansowanie budowy obwodnicy Krosna Odrzańskiego z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
Nieprzekraczalny limit 107 mld zł, a kosztorysy na 200 mld
Wiceminister Jerzy Szmit wyjaśnia samorządowcom w piśmie, które przesłał Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, że poprzedni rząd określił dla programu budowy dróg krajowych nieprzekraczalny limit finansowy dla nowych zadań inwestycyjnych na poziomie 107 mld zł. Natomiast według kosztorysów, przedstawionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, łączny koszt wybudowania wszystkich dróg ujętych w programie sięga 200 mld zł.
Damy radę?
Minister Szmit podkreślił w piśmie, że obecny rząd dołoży wszelkich starań, by przyjęty przez poprzedników program budowy dróg krajowych został zrealizowany w jak najszerszym zakresie, „mimo braku odpowiednich środków finansowych”. W tym celu minister infrastruktury powołał komitet, który ma znaleźć sposoby m.in. tańszego budowania dróg.
Źródło: materiał dla KWRiST