Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PTZ. Właściwości organizatora publicznego transportu zbiorowego (1)

PTZ. Właściwości organizatora publicznego transportu zbiorowego (1) fotolia.pl

W jaki sposób należy określić właściwość organizatora w przypadku, w którym inny organizator byłby właściwy ze względu na obszar działania, a inny ze względu na zasięg przewozów?

Zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym właściwość  organizatora możemy rozpatrywać z uwzględnieniem obszaru działania bądź zasięgu przewozów. Operatorem właściwym ze względu na zasięg przewozów na liniach komunikacyjnych, których przebieg nie wykracza poza granice pojedynczej gminy (gminnych przewozach pasażerskich) będzie gmina i odpowiednio na liniach komunikacyjnych, których przebieg przekracza granice pojedynczych gmin, a nie wykracza poza granice powiatu (powiatowych przewozach pasażerskich) będzie powiat.

Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym przewiduje jednak możliwość zawierania porozumień i tworzenia związków pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego w celu wspólnego wykonywania zadań organizatora.

W sytuacji, w której takie porozumienia lub związki zostaną utworzone, będzie to miało wpływ na określenie podmiotu właściwego do zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego na danym obszarze.

W takiej sytuacji właściwość organizatora określana będzie bowiem z uwzględnieniem art. 7 ust. 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, a więc z uwzględnieniem obszaru działania właściwego podmiotu, a nie zasięgu przewozów.

Innymi słowy skutkiem zawarcia porozumienia lub utworzenia związku jednostek samorządu będzie zmiana sposobu określenia właściwości organizatora na obszarze jednostek, które stały się stronami związku lub porozumienia. Na tym obszarze, właściwym organizatorem będzie bowiem jednostka wyznaczona w porozumieniu bądź związek bez względu na zasięg przewozów tj. bez względu na to czy przebieg konkretnej linii komunikacyjnej wykracza poza granice pojedynczej gminy.

W praktyce więc każdy organizator będący powiatem w pierwszej kolejności powinien badać, czy na jego obszarze funkcjonują związki międzygminne czy też porozumienia gmin zawarte w celu realizacji zadań wynikających z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Na liniach komunikacyjnych, których zasięg nie wykracza poza granice jednostek tworzących takie związki lub porozumienia powiat nie będzie właściwym organizatorem, stąd też wszelkie zadania z tym związane będą wykonywane przez inne podmioty.

Źródło: Publiczny transport zbiorowy w pytaniach i odpowiedziach, M. Król, ZPP, Warszawa 2015

Niedz., 20 Gr. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka