Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Samorząd dostosuje przystanki i dworce do potrzeb niepełnosprawnych i będzie udzielać im pomocy

Samorząd dostosuje przystanki i dworce do potrzeb niepełnosprawnych i będzie udzielać im pomocy fotolia.pl
Posłowie rozpoczęli pracę nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2959). Podkomisja nadzwyczajna zajmie sie nim na posiedzieniu 13 stycznia. Tego dnia zaopiniowanie propozycji regulacji ma w planie również komisja samorządu. 
Przedstawiając projekt 16 grudia na posiedzeniu komijsi infastruktury wiceminister Zbigniew Rynasiewicz wyjaśnił, że jego celem jest wykonanie postanowień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 181/2011 z 16 lutego 2011 r. dotyczącego praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. Rozporządzenie jest stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Polskie przepisy prawne nie wykonują w pełni zobowiązań wynikających z tego rozporządzenia i konieczne jest dokonanie stosownych zmian.
 
Wyznaczy minister na wniosek samorządu, który dostosuje
 
W projekcie ustawy zawarto regulacje dotyczące wyznaczania dworców autobusowych i autokarowych, w których będzie udzielana pomoc osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej w zakresie określonym w załączniku do ustawy i do rozporządzenia nr 181/2011/ Sa tam również onowiązki organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów zawartych w rozporządzeniu oraz stosowania sankcji za naruszenie rozwiązań przyjętych w rozporządzeniu. Wiceminister dodał, że w projekcie wprowadzono przepisy przejściowe w okresie dostosowania dworców do wymagań określonych w rozporządzeniu.
 
Propozycja regulacji wprowadza obowiązek dostosowania dworców autobusowych i autokarowych, których właścicielem jest jednostka samorządu terytorialnego samodzielnie lub wspólnie z inną jednostką samorządu terytorialnego. Dotyczy to dworców, które są zlokalizowane w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców oraz w których rocznie obsługiwanych jest powyżej 500 tys. pasażerów. Na tych samorządach będzie ciążył obowiązek udzielania na dworcach pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyznaczenie dworców będzie dokonywał minister właściwy do spraw transportu na wniosek jednostki samorządu terytorialnego, która dostosowała dworzec do udzielania wspomnianej pomocy. Wniosek będzie składany za pośrednictwem wojewody.
 
Do kogo skargi?
 
W przypadku skarg pasażerów, organem właściwym do ich rozpatrzenia w przewozach regularnych w krajowym transporcie drogowym będzie odpowiednio – gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów albo województwo. W przypadku gdy przewozy będą realizowane w formie samorządowego zakładu budżetowego, organem właściwym do rozpatrywania skarg pasażerów będzie wojewoda. W przypadku przewozów regularnych w międzynarodowym transporcie drogowym, organem właściwym do rozpatrzenia skargi będzie organ właściwy do wydawania zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób w międzynarodowym transporcie drogowym, czyli główny inspektor transportu drogowego. Oprócz skargi na przewoźnika pasażer będzie mógł również wnieść skargę na niewłaściwe wykonywanie obowiązków wynikających z rozporządzenia przez podmiot zarządzający dworcem wyznaczonym do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Organem właściwym do rozpatrzenia takiej skargi będzie marszałek województwa, a w przypadku gdy dworzec stanowi własność samorządu województwa – wojewoda. Pasażer będzie mógł wnieść skargę do marszałka województwa na niewłaściwe wykonywanie przez organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego obowiązków określonych we wspomnianym rozporządzeniu. Jak państwo wiecie, był z tym pewien problem, dlatego w ustawie regulujemy również tę kwestię.
 
Kto za to zapłaci?
 
W ocenie skutków regulacji koszty dostosowania 21 dworców po stronie samorządu oszacowano w okresie 10 lat od wprowadzenia regulacji na ponad 5 mln zł. Najwysze przewidziano w pierwszym roku. Resort przewiduje się, że nowe zadanie marszałka województwa będzie wiązało się z dodatkowymi kosztami budżetu państwa w postaci dotacji celowej. Proponowane są również zmiany w ustawie o publicznym transporcie drogowym. Jednostka samorządu terytorialnego będzie mogła zwiększyc stawki opłaty za korzystanie przez operatora publicznego transportu zbiorowego i przewoźnika z dworców wyznaczonych do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Maksymalnie o 1 zł za jedno zatrzymanie na dworcu, do maksymalnie 2 zł. 
 
Źródło: sejm.gov.pl
Sob., 10 St. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża