Nowe przepisy unijne skłaniają do refleksji odnośnie warunków kwalifikacyjnych stawianych diagnostom, natomiast wymuszą regularne szkolenia diagnostów.
Dyrektywa 2014/45/UE określając jako minimalne wymogi dotyczące kompetencji diagnostów przyjęła:
· posiadanie poświadczonej wiedzy i zrozumienia kwestii związanych z pojazdami drogowymi w następujących obszarach: mechanika, dynamika, dynamika pojazdu, silniki spalinowe, technologia materiałów, elektronika, elektryka, elektroniczne układy pojazdu i aplikacje informatyczne;
· posiadanie co najmniej trzech lat udokumentowanego doświadczenia lub jego równoważnika, jak np. udokumentowanego mentoringu lub studiów.
Państwa członkowskie będą mogły określić dodatkowe wymogi w odniesieniu do kompetencji.
Obowiązujące obecnie przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2004 roku w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów, jako warunki kompetencyjne dla uzyskania uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów stawia uzyskanie odpowiedniego wykształcenia oraz odbycia praktyki w stacji obsługi pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku naprawy lub obsługi pojazdów. W świetle przywołanych przepisów prawa unijnego należy zastanowić się czy w erze dużej mobilności zawodowej i zmiany paradygmatu kształcenia zawodowego na zdobywanie określonych kompetencji uzasadnione jest utrzymywanie wymogu odnoszącego się bezpośrednio do rodzaju ukończonej szkoły ponadgimnazjalnej lub wyższej. Refleksja taka jest uzasadniona tym bardziej, że na tym tle występują liczne problemy praktyczne.
Przywołana dyrektywa nakłada na właściwe organy państwa obowiązek zapewniania, by diagności przechodzili stosowne szkolenia przypominające lub poddawali się odpowiednim egzaminom. Szkolenie takie ma zapewnić zachowanie i utrwalenie niezbędnej wiedzy i umiejętności w zakresie:
1) technologii pojazdu;
2) metod badania;
3) oceny usterek;
4) obowiązujących wymogów prawnych w zakresie stanu pojazdu podlegającego homologacji;
5) obowiązujących wymogów prawnych w zakresie badań zdatności do ruchu drogowego;
6) przepisów administracyjnych dotyczących homologacji, rejestracji i badań zdatności pojazdu do ruchu drogowego;
7) aplikacji informatycznych stosowanych w badaniach pojazdów i procedurach administracyjnych.
Obowiązujące obecnie przepisy nie przewidują obowiązku regularnego uczestniczenia przez diagnostów w szkoleniach. Implementacja przepisów unijnych doprowadzi zapewne do sytuacji analogicznej do tej, która już obecnie występuje w odniesieniu do instruktorów nauki jazdy. Diagności będą zobowiązani do przedkładania organowi nadzoru –najprawdopodobniej staroście – zaświadczenia o ukończeniu szkolenia okresowego.