Niezasadne jest twierdzenie, że organ powinien uwzględnić treść art. 169 k.c. i sam stwierdzić, iż doszło do nabycia własności na jego podstawie. Organy administracji publicznej nie są bowiem powołane do rozstrzygania kwestii cywilnoprawnych. O stwierdzeniu nabycia własności na podstawie powyższego przepisu mógłby orzec wyłącznie sąd powszechny. Ani sądy administracyjne, ani tym bardziej organy administracji nie są władne rozstrzygać o dobrej wierze kontrahentów i wynikających z tego konsekwencjach prawnych.
Skoro w myśl art. 73 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym rejestracji pojazdu dokonuje się na wniosek właściciela, to taka regulacja oznacza, że już w chwili składania wniosku o rejestrację kwestia prawa własności musi być rozstrzygnięta (por. wyrok NSA z dnia 2 sierpnia 2011 r., sygn. I OSK 1415/10). Nieuprawnione jest jednak żądanie od wnioskodawcy aby do wniosku o rejestrację pojazdu dołączył orzeczenie sądu stwierdzające nabycie własności przez zasiedzenie, w sytuacji gdy przedstawił dowód własności w postaci umowy sprzedaży, a z akt sprawy nie wynika aby jego prawo własności było przez kogokolwiek kwestionowane.
Wyrok WSA w Kielcach z 21 listopada 2012 r. sygn. II SA/Ke 722/12
Źródło: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/EC808F2139