W związku z toczącymi się pracami Unii Europejskiej nad nowymi przepisami dotyczącymi rejestracji pojazdów Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przeprowadziło analizę porównawczą polskich rozwiązań i sformułowało tezy, co do kierunku potencjalnych dalszych zmian. Przyjęcie niektórych z nich spowodowałoby rewolucyjne zmiany w powiatowych wydziałach komunikacji.
Dokument „Ocena obecnego stanu prawnego oraz możliwych rozwiązań w zakresie wydawanych dokumentów, tablic rejestracyjnych i oznaczeń dla pojazdów rejestrowanych w Polsce” przewiduje w szczególności:
- wprowadzenie jednego numeru rejestracyjnego dla pojazdu. Oznacza to, że przy zmianie miejsca zamieszkania właściciela poza powiat, który dokonał rejestracji albo sprzedaży na rzecz mieszkańca innego powiatu nie istniałby obowiązek wymiany tablic rejestracyjnych;
- rezygnację z wydawania karty pojazdu;
- rezygnację z wpisywania terminów badań technicznych pojazdów w dowodzie rejestracyjnym, na rzecz określenia wymogu posiadania przez właściciela, podczas użytkowania pojazdu zaświadczenia o przydatności pojazdu do ruchu. Skutkiem takiej zmiany byłoby zniknięcie obowiązku wymiany dowodu rejestracyjnego z powodu braku miejsca na kolejne wpisy terminów badań technicznych;
- wprowadzenie w Polsce system sprawdzania wykonania obowiązków podatkowych (VAT, akcyza) bez obciążania właściciela pojazdu obowiązkiem pozyskiwania dodatkowych dokumentów we właściwych dla tych sprawach urzędach. Możliwy jest jeden z dwóch kierunków zmian: albo umożliwienie organom podatkowym dostępu do danych lub informacji zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i zobowiązanie ich do samodzielnej weryfikacji wypełnienia przez właściciela obowiązków podatkowych, albo umożliwienie komunikacji elektronicznej pomiędzy organem rejestrującym pojazd a właściwym organem podatkowym przy zachowaniu dotychczasowych obowiązków starostów.
- wdrożenie procedury tzw. profesjonalnej rejestracji pojazdów – dokonywanej przez uprawnionych przedsiębiorców zajmujących się dystrybucją, naprawą, czy testowaniem pojazdów.
- wprowadzenie instytucji wyrejestrowania pojazdu z urzędu, po otrzymaniu informacji o przerejestrowaniu pojazdu w innym państwie członkowskim. W ten sposób zostanie wyeliminowany obowiązek składania wniosku przez właściciela pojazdu o wyrejestrowanie pojazdu w związku z jego wywozem do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Żadne z rozwiązań nie jest jeszcze przesądzone – ale już dzisiaj zachęcamy do dyskusji.