Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Tablice rejestracyjne świata (102). Singapur

Tablice rejestracyjne świata (102). Singapur fotolia.pl

Singapur jest – po Monako – drugim najgęściej zaludnionym państwem świata. Na powierzchni niecałych 700 km2 (jest to powierzchnia niewiele większa niż powierzchnia Warszawy) zamieszkuje prawie 5,5 mln osób. Zrozumiałe są zatem mechanizmy ograniczające ruch uliczny, np. znacznie obniżony podatek drogowy naliczany jest od pojazdów mogących poruszać się jedynie poza godzinami szczytu. Dla łatwiejszego rozpoznania pojazdy takie mają odrębną kolorystykę tablic rejestracyjnych. 

Tablice takie mają białe znaki na czerwonym tle. Pojazdy z takimi tablicami nie mogą poruszać się w dni robocze między 6 a 18 oraz w soboty od 6 do 15. Numer rejestracyjny mają jednak standardowy.

Standardowy numer, lecz inną kolorystykę tablic mają również:

  • pojazdy zabytkowe – ich tablica jest dwukolorowa: czerwona w górnej części, żółta w dolnej;
  • pojazdy przewożące towary niebezpieczne – ich tablica ma czarne znaki na pomarańczowym tle.

Singapurskie numery rejestracyjne składają się z grupy dwóch lub trzech liter, czterech cyfr i litery stanowiącej literę kontrolną. Pierwsza grupa liter oznacza typ pojazdu, przy czym standardowo końcowe jedna lub dwie litery mają charakter porządkowy. Przykładowo:

  • grupa trzyliterowa zaczynająca się od „S” oznacza prywatny samochód osobowy;
  • grupa dwu- lub trzyliterowa zaczynająca się od „Q” oznacza służbowy samochód osobowy (z wyjątkiem kodów QX oznaczającego pojazd administracji rządowej oraz QY oznaczającej pojazd firm publicznych);
  • grupa trzyliterowa zaczynająca się od „SH” oznacza taksówkę lub pojazd z wypożyczalni;
  • grupa trzyliterowa zaczynająca się od „FB” oznacza motocykl (wcześniej stosowane były grupy dwuliterowe zaczynające się od „A” lub „F”);
  • grupa trzyliterowa zaczynająca się od „G”, „X” lub „Y” oznacza samochód ciężarowy przy czym pierwsza litera jest zależna od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i liczby osi;
  • grupa trzyliterowa zaczynająca się od „TR” oznacza przyczepę.

Jako ciekawostkę warto dodać, że przy okazji specjalnych wydarzeń pojazdy służące do ich obsługi otrzymują tablice rejestracyjne z odrębnym kodem literowym, np. w czasie Igrzysk Olimpijskich używane były numery zaczynające się od liter „IOC”.

Litera kontrolna ustalana jest wg następującej procedury:

  1. W przypadku tablic z trzyliterowym kodem początkowym odrzucana jest pierwsza litera.
  2. Litery są zamieniane na cyfry – w schemacie, w którym A jest równe 1, B jest równe 2, itd. (Z ma wartość 26).
  3. Poszczególne znaki numeru są mnożone odpowiednio przez 14, 2, 12, 2, 11, 1 i sumowane.
  4. Wyznaczana jest reszta z dzielenia sumy przez 19. Każdej z reszt przypisana jest jedna litera, przy czym przypisanie następuje w ten sposób, że reszcie 0 odpowiada A, a kolejnym – znaki przesunięte o 2 w alfabecie. Zatem np. reszta 1 jest przypisana do Y, reszta 2 – do U, itd.

Standardowe tablice rejestracyjne mają jeden z dwóch schematów kolorystycznych - albo nawiązujący do brytyjskiego – przednia tablica ma czarne znaki na białym tle, tylna – czarne znaki na żółtym tle, albo jednolicie białe znaki na czarnym tle.

Identyczną kolorystykę mają tablice pojazdów dyplomatycznych i konsularnych. Ich numer zaczyna się od S i kończy kodem odpowiednio CD lub CC. Pierwsze dwie cyfry oznaczają kraj, do którego dany pojazd należy.

W trzech przypadkach grupa znaków na początku numeru jest kojarzona z odrębnym kolorem tablicy. I tak:

  • litery „PU” oznaczają pojazdy zarejestrowane na wyspie Pulau Ubin. Tablica ma białe znaki na zielonym tle;
  • litery „RU” oznaczają pojazdy dopuszczone do ruchu na ograniczonym obszarze (np. pojazdy lotniska). Tablica ma białe znaki, tło jest podzielone po przekątnej – prawa górna część jest czerwona, lewa dolna – zielona;
  • litery „RD” oznaczają pojazdy badawczo-rozwojowe. Tablica ma białe znaki, tło jest podzielone po przekątnej – prawa górna część jest granatowa, lewa dolna – żółta.

Stosowane są również następujące specjalne typy rejestracji:

  • pojazd Prezydenta Singapuru – bez numeru rejestracyjnego, na tablicy rejestracyjnej widnieje herb Singapuru;
  • pojazdy najwyższych urzędników – numer rejestracyjny odnoszący się do funkcji pełnionej przez osobę wykorzystującą dany pojazd (np. PM1 – Premier, SP1 – Przewodniczący Parlamentu, SPF1 – Komisarz Policji), tablica rejestracyjna ma białe znaki na czarnym tle;
  • pojazdy wojskowe – numer rejestracyjny złożony z czterech cyfr i liter „MID” – tablica z białymi znakami na czarnym tle.
Pt., 20 Wrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski