Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Transport publiczny - skutki utworzenia związku

Transport publiczny - skutki utworzenia związku fotolia.pl

Jeżeli organizatorem publicznego transportu zbiorowego jest związek międzygminny na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich, na obszarze gmin tworzących związek międzygminny rada gminy nie posiada kompetencji do podjęcia uchwały w przedmiocie określenia przystanków komunikacji miejskiej, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów. Tak wynika z rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Śląskiego Nr NPII.4131.1.82.2013 z dnia 1 lutego 2013 r.

W uzasadnieniu wskazano, że regulowanie tej samej materii zadań publicznoprawnych przez radę gminy stwarzałoby wątpliwości, co do zakresu obowiązywania norm prawnych, dotyczących przystanków na obszarze tej gminy. Wojewoda powołał się na wyrok NSA w Warszawie z 7 listopada 2008r. (II OSK 1216/08), w którym wskazano, że zgodnie z przepisem art. 64 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym związki międzygminne są dobrowolnymi organizacjami gmin tworzonymi w celu wspólnego wykonywania ich zadań publicznych. Wszelkie prawa i obowiązki gmin uczestniczących w takim związku, związane z wykonywaniem przekazanych związkowi (we właściwej formie) zadań, przechodzą z mocy prawa na właściwe organy tego związku, z dniem ogłoszenia statutu związku - art. 64 ust. 3 wskazanej wyżej ustawy. Oznacza to, że związek staje się podmiotem uprawnionym i zobowiązanym do realizacji przekazanych mu zadań, a równocześnie gmina traci uprawnienie do wykonywania zadań publicznych w takim zakresie, w jakim wykonuje je związek.

Źródło: Dziennik Urzędowy Woj. Śląskiego

Pon., 10 Czrw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel