Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Doskonalsi nauczyciele?

Doskonalsi nauczyciele? fotolia.pl

W ramach dostosowywania obecnego systemu doskonalenia nauczycieli do wymogów nowoczesnego wspomagania rozwoju szkół resort edukacji postanowił rozszerzyć katalog obowiązków i zadań realizowanych przez poszczególne podmioty systemu.

I tak m.in.:

  1. określono nowe obowiązki publicznych placówek doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym prowadzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania wskazując, że ich zadaniem jest:
    a)    wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych w zakresie wynikającym z kierunków realizacji przez kuratoriów oświaty polityki oświatowej państwa,
    b)    wspieranie wymienionych wyżej placówek oraz doradców metodycznych w organizowaniu i prowadzeniu wspomagania szkół i placówek, a także organizowaniu i prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek,
    c)    wspieranie szkół i placówek w zakresie realizacji ich zadań, w tym opracowywanie i publikacja materiałów informacyjnych i metodycznych;
  2. ujednolicono zakres zadań obowiązkowych dla publicznych placówek doskonalenia nauczycieli prowadzonych przez poszczególne szczeble samorządu terytorialnego. Placówki takie będą organizowały i prowadziły doskonalenie zawodowe nauczycieli oraz doskonalenie zawodowe;
  3. uchylono obowiązek przygotowania i realizacji przez wojewódzkie placówki doskonalenia nauczycieli, we współpracy z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny, programów doskonalenia zawodowego nauczycieli-doradców metodycznych;
  4. określono dodatkowe zadania obowiązkowe realizowane wyłącznie przez placówki doskonalenia nauczycieli prowadzone przez samorząd województwa. Zadaniami tymi będzie organizowanie i prowadzenie – stosownie do potrzeb – doradztwa metodycznego dla nauczycieli przedmiotów zawodowych nauczanych w zawodach unikatowych i nauczycieli zatrudnionych w szkołach z językiem nauczania mniejszości narodowych i etnicznych, a także prowadzenie wojewódzkiego systemu informacji pedagogicznej;;
  5. rozszerzono katalog sposobów realizacji zadań przez wojewódzkie, powiatowe i gminne placówki doskonalenia o nowe formy polegające na;
    a)     organizowaniu i prowadzeniu w szkołach i placówkach wspomagania we wskazanych przez szkołę lub placówkach zakresach – obejmujących m.in. pomoc szkole w zakresie diagnozowania potrzeb lub problemów, ustalenie sposób działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub rozwiązania problemów, zaplanowanie i realizację form wspomagania adekwatnych do zdiagnozowanych potrzeb szkoły oraz jej możliwości, wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania,
    b)    organizowaniu i prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, w ramach których możliwe będzie organizowanie doskonalenia w różnych formach obejmujących zarówno spotkania z udziałem zewnętrznych ekspertów, jak i wszystkie formy inicjowane przez organizatora i prowadzącego sieć;
    c)    upowszechnianiu przykładów dobrych praktyk.

Wymienione zmiany przynosi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli. Projekt tego rozporządzenia został skierowany pod obrady Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Pt., 27 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski