Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów

Podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów fotolia.pl

Minister Edukacji Narodowej Krystyna Szumilas podpisała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym. Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 września 2012 r.

Zmiana rozporządzenia wiąże się z przyjęciem nowego rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania, które nie określa już wymiaru godzin na zajęcia z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej i języka regionalnego organizowane na wniosek rodziców, wprowadza też nowy sposób definiowania godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, co powoduje konieczność zmiany przepisów rozporządzenia w sprawie podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej.

W stosunku do obecnie obowiązujących przepisów wprowadza się m.in. następujące zmiany:

  • język mniejszości i język regionalny zalicza się do obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a własną historię i kulturę - do dodatkowych zajęć edukacyjnych ucznia, który składa wniosek w sprawie uczestniczenia w tych zajęciach,
  • określa się minimalny wymiar godzin zajęć języka mniejszości i języka regionalnego dla danego etapu edukacyjnego, w zależności od sposobu nauczania języka oraz typu szkoły, a także tygodniowy wymiar godzin tych zajęć w poszczególnych klasach,
  • określa się minimalny wymiar godzin nauki własnej historii i kultury dla danego etapu edukacyjnego w szkołach różnych typów prowadzących w wybrany sposób nauczanie języka mniejszości lub języka regionalnego,
  • wprowadza się możliwość prowadzenia nauki geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, w wymiarze po 15 godzin na II, III i IV etapie edukacyjnym, w ramach godzin do dyspozycji dyrektora szkoły,, lub z godzin, które może przyznać na wniosek dyrektora szkoły organ prowadzący szkołę,
  • przedszkola będą mogły podejmować, w razie takiej potrzeby, dodatkowe działania mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości etnicznej dzieci romskich,
  • w przedszkolach będzie mógł być zatrudniony - w charakterze pomocy nauczyciela -  asystent edukacji romskiej, udzielający pomocy dzieciom romskich, a także współdziałający z rodzicami tych dzieci i przedszkolem.

Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 września 2012 r. i zacznie obowiązywać w klasach I i IV szkoły podstawowej, w klasie I gimnazjum oraz w klasie I szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego i technikum.

W pozostałych klasach wymienionych szkół oraz w liceum profilowanym, uzupełniającym liceum ogólnokształcącym i technikum uzupełniającym, do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach, będą miały zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.), w zakresie dotyczącym nauczania języka mniejszości narodowych i etnicznych,  języka regionalnego oraz historii i geografii kraju pochodzenia mniejszości narodowych i dziedzictwa kulturowego mniejszości etnicznych.

Zasady finansowania zajęć z języka mniejszości i języka regionalnego, własnej historii i kultury oraz geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, nie uległy zmianie.
Ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół zostały określone w formie odrębnych załączników do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. Cała treść każdego załącznika stanowi zatem kompletny, odrębny ramowy plan nauczania dla danego typu szkoły. Każdy ramowy plan nauczania dla danego typu szkoły zawiera zajęcia o różnym charakterze: po pierwsze takie zajęcia, których wymiar jest określony wprost w danym ramowym planie nauczania, po drugie - takie zajęcia, których wymiar określają inne rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej. Pierwsza grupa to obowiązkowe zajęcia edukacyjne dla wszystkich uczniów poszczególnych typów szkół (i zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych). Do drugiej grupy należą: język mniejszości narodowej lub etnicznej i język regionalny, religia i etyka, wychowanie do życia w rodzinie, zajęcia sportowe w oddziałach i szkołach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego. Zarówno jedne, jak i drugie zajęcia w szkole publicznej realizowane są nieodpłatnie, co jest zgodne z art. 70 ust. 2 Konstytucji RP stanowiącym, że nauka w szkołach publicznych jest bezpłatna.

Komentarz DWW: Zajęcia z języka mniejszości i języka regionalnego, własnej historii i kultury oraz geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa to bardzo ważna rzecz. W nowoczesnym, demokratycznym państwie mniejszości taktuje się jak bogactwo, a zapewnienie im rozwoju języka i kultury jest minimum minimorum tego, co powinno się zrobić. Niestety, władze niektórych państw nie zawsze są tego zdania. Dlatego wciąż trwa konflikt polsko-litewski, dotyczący nauczania języka polskiego na Litwie.

Treść rozporządzenia do pobrania w załączniku do tej informacji.

źródło: men.gov.pl

Śr., 11 Kw. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun