8-9 kwietnia br. w Opolu odbył się I Kongres Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych. W drugim dniu spotkania, podczas którego debatowano nad zagadnieniami szczególnie istotnymi z punktu widzenia jednostek samorządu terytorialnego i placówek oświatowych, uczestniczył przedstawiciel Związku Powiatów Polskich.
Zorganizowana w mieszczącej się w opolskim ratuszu Sali im. Karola Musioła debata rozpoczęła się od wprowadzającej w poruszane zagadnienia wypowiedzi przedstawiciela władz lokalnych - zastępcy prezydenta Opola Łukasza Sowady, po czym głos zabrała przedstawicielka rządu - sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, a także pełnomocnik ministra ds. zdrowia psychicznego uczniów, Paulina Piechna-Więckiewicz. W swoim wystąpieniu poruszyła temat roli, jaką wobec wprowadzania zmian w systemie oświaty odgrywają organy prowadzące. Wypowiedź była zogniskowana wokół problematyki zdrowia psychicznego uczniów i rozwiązań, których wypracowywanie może przynieść pozytywne skutki.
Reprezentująca Ośrodek Rozwoju Edukacji kierownik Wydziału Edukacji Włączającej ORE Katarzyna Nowakowska wygłosiła prelekcję poświęconą ocenom funkcjonalnym w praktyce szkół i poradni psychologiczno-pedagogicznych w kontekście przygotowania uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Przedstawiony został m.in. nowoczesny model doradztwa kariery, opierający się na wsparciu rozwoju ucznia w każdej sferze, w tym w zakresie nabywania wiedzy i umiejętności przedmiotowych, rozwijania kompetencji kluczowych, przekrojowych, sprawczości, a także systemu wartości.
Temat roli koordynatora wiodącego w pilotażu zmian został poruszony przez dyrektora PCPR w Brzesku Tomasza Zelka, który przedstawił uczestnikom spotkania zakres działań podejmowanych w określonych sytuacjach, głównie w przypadku wystąpienia trudności w realizowaniu konkretnych zadań.
Kolejne wystąpienia dotyczyły problematyki tranzycji na rynek pracy oraz wspierania absolwentów w procesach wejścia na ten rynek i budowania kariery. Przedstawiciele różnych instytucji, jak IBE, a także lokalnych PCPR oraz urzędów pracy, wypowiadali się w przedmiocie doradztwa zawodowego oraz monitoringu karier absolwentów, zwracając szczególną uwagę na problematykę statusów edukacyjno-zawodowych, które w obecnym kształcie nie odpowiadają na wszystkie pytania związane z tym, jak potoczyły się losy absolwenta (jest to widoczne szczególnie w przypadku tych, którzy podjęli dalszą naukę za granicą, pracują poza polskim systemem ubezpieczeń społecznych, czy pracują w rolnictwie). Ukazano także przykłady sukcesów odniesionych dzięki współdziałaniu urzędów pracy z PCPR.
Ostatnią częścią spotkania był panel dyskusyjny - "Oczekiwania szkoły wobec poradni psychologiczno-pedagogicznych również w kontekście tranzycji na rynek pracy". Na pytania zadawane przez dyrektorów placówek oświatowych odpowiadali przedstawiciele instytucji państwowych i samorządowych, a pomimo różnicy zdań, wszyscy uczestnicy zgadzali się co do motywu przewodniego dyskusji, jakim jest dobro dzieci i młodzieży.
Podobny motyw towarzyszył organizatorom wydarzenia, którzy chcą uczynić Kongres Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych cyklicznym, dorocznym zebraniem, którego starania przysłużą się wszystkim zaangażowanym w procesy, o których uczestnicy obrad szczegółowo się wypowiadają, dzieląc się ogromną wiedzą i doświadczeniem.