Dyrektor szkoły chce wypowiedzieć pracownikowi tej szkoły umowę o pracę. Czy może zatem pozyskać i przetwarzać dane osobowe pracownika i jego małżonka w zakresie informacji o stanie majątku oraz dochodach zawartych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) oraz oświadczeniu majątkowym radnego powiatu (pracownik szkoły to jednocześnie radny)?
Według Prezesa UODO – nie. Z kolei zdaniem NSA – jest to dopuszczalne.
Wypowiedzenie i dane z jawnych rejestrów
W sprawie rozpatrywanej przez NSA, szkoła zawarła w wypowiedzeniu umowy o pracę (poza główną przyczyną, tj. redukcją zatrudnienia) również kryteria, jakimi kierowała się przy doborze pracowników do zwolnienia. Wśród tych kryteriów znalazły się kwestie związane z sytuacją materialną pracownika, które zostały poparte danymi z publicznych jawnych rejestrów oraz jawnego oświadczenia majątkowego radnego.
NSA ocenił, że przetwarzanie przez szkołę, w celu uzasadnienia wypowiedzenia, dostępnych w jawnych źródłach danych osobowych pracownika - znajduje oparcie w powołanym już art. 6 ust. 1 lit. f RODO w związku z art. 34 § 4 Kodeksu pracy. Należy bowiem przyjąć, że przetwarzanie danych osobowych pracownika pozyskanych przez szkołę z jawnych rejestrów i jawnego oświadczenia, było niezbędne do celu jakiemu służyło, tj. do wypowiedzenia umowy o pracę, ze wskazaniem przyczyny wypowiedzenia i kryteriów jakimi kierował się pracodawca przy doborze pracowników do zwolnienia. Zatem należy uznać, że cel ten wynikał z prawnie uzasadnionego interesu realizowanego przez szkołę.
Pozyskanie danych z jawnych rejestrów jest zgodne z RODO
Sąd zwrócił uwagę, że przetwarzanie pozyskanych z jawnych rejestrów publicznych danych osobowych w celu uzasadnienia wypowiedzenia stosunku pracy znajduje uzasadnienie w art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Stwierdzenie te należy odczytywać w kontekście wymogu zgodności interesu administratora danych z prawem wskazanego w przedmiotowym przepisie.
NSA zauważył również, że w toku postępowania przed sądem I instancji, dokonano analizy przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz przepisów ustaw o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa. Z przepisów tych aktów prawnych wynika, że informacje zawarte w tych rejestrach i oświadczeniach majątkowych radnych są jawne.
Oznacza to, że przetwarzanie przez szkołę ww. danych w wypowiedzeniu pracownikowi umowy o pracę jest zgodne z tymi przepisami prawa. Zdaniem NSA podkreślenia wymaga, że dane osobowe pracownika dotyczące stanu majątku, prowadzenia działalności gospodarczej itp., były przetwarzane przez pracodawcę wyłącznie w celu wypowiedzenia stosunku pracy.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20.03.2025 r., sygn. akt III OSK 57/22, orzeczenie prawomocne
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl