Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dofinansowanie kształcenia młodocianego pracownika - jak uniknąć sporu o właściwość?

Dofinansowanie kształcenia młodocianego pracownika - jak uniknąć sporu o właściwość? fotolia.pl

NSA: Organem właściwym do objęcia dofinansowaniem kosztów przygotowania zawodowego młodocianego pracownika, jest organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania pracownika w czasie, gdy świadczył pracę w ramach przygotowania.

Naczelny Sąd Administracyjny wydał postanowienie, którym rozstrzygnął spór o właściwość pomiędzy organami wykonawczymi dwóch gmin. Spór wywiązał się na skutek niejasności związanych z właściwością miejscową. Te pojawiły się w następstwie zmiany miejsca zameldowania młodocianego pracownika, którego kształcenie w zawodzie przez pracodawcę miało zostać objęte dofinansowaniem. Po przeprowadzce pracownika, która miała miejsce jeszcze przed ogłoszeniem wyników egzaminu zawodowego, jego pracodawca złożył wniosek o dofinansowanie do gminnego zespołu obsługi szkół, lecz ten odesłał dokumenty, argumentując iż pracownik wprawdzie jest zameldowany, jednak nie zamieszkuje na terenie tej gminy, wobec czego jako organ obsługujący nie ma obowiązku finansowania jego przygotowania zawodowego. Trudności w rozstrzygnięciu o właściwości w oparciu o pojęcia "zamieszkania" i "zameldowania", a także siedzibę pracodawcy, doprowadziły sprawę na wokandę NSA.

Sąd będący organem ostatniej instancji wskazał jako organ właściwy w sprawie wniosku o dofinansowanie wójta gminy, w której młodociany pracownik zamieszkiwał i świadczył pracę - choć w chwili składania wniosku o dofinansowanie nie był tam urzędowo zameldowany. W uzasadnieniu postanowienia powołano się na art. 122 ust. 10 Prawa oświatowego, gdzie ustawodawca jasno wskazał, że organem właściwym do przyznania dofinansowania kosztów kształcenia ze środków Funduszu Pracy, jest wójt (przez co rozumie się także burmistrza czy prezydenta miasta). W odniesieniu do sprawy, taką funkcję pełnił wójt tej gminy, w której młodociany pracownik przygotowywał się do wykonywania zawodu i zamieszkiwał. Zmiana miejsca zamieszkania już po zakończeniu wykonywania umowy o pracę w ramach przygotowania zawodowego jest na gruncie przepisów bez znaczenia - szczególnie zaś miejsce zamieszkania w czasie zakończenia nauki zawodu i zdania egzaminu.

Tym samym, oceniając właściwość miejscową organu mającego dofinansować przygotowanie zawodowe młodocianego pracownika, należy sugerować się wyłącznie datami zawarcia umowy oraz świadczenia pracy przez pracownika. Obojętne jest natomiast to, co działo się później. Choć termin na złożenie przez pracodawcę wniosku o dofinansowanie biegnie od dnia ogłoszenia wyników egzaminu zawodowego, to art. 122 ust. 11 P.oś. nie określa już "osobno" właściwości organu rozpatrującego ten wniosek.

Sąd posłużył się w tym miejscu także innym orzeczeniem NSA (sygn. I OW 61/20), w którym podobnie uznano bezpodstawność podnoszenia przez pracodawcę okoliczności związanych ze zmianą miejsca zamieszkania pracownika po zakończeniu wykonywania umowy o pracę.

Postanowienie NSA z 14 marca 2025 r. (sygn. III OW 88/24)

Śr., 26 Mrz. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch