Czy zakup kosiarki na potrzeby pielęgnacji boiska szkolnego można uznać za wydatek, który powinna pokryć dotacja oświatowa? Sceptycyzm gminy podzieliła RIO w Bydgoszczy.
Stan faktyczny
W ramach sprawozdania z wykorzystania dotacji oświatowej przekazanej przez gminę na prowadzenie szkoły niepublicznej wskazano, że 12 815,51 zł wydatkowano na zakup kosiarki (traktora). Jak tłumaczono „zakupiona kosiarka służy do wykaszania boiska szkolnego i jest również wydatkiem bieżącym, zaliczanym do kosztów utrzymania i eksploatacji obiektu. Boisko szkolne jest częścią infrastruktury edukacyjnej wykorzystywanej w szczególności podczas zajęć wychowania fizycznego, które są obowiązkową częścią programu nauczania, a zapewnienie odpowiednich warunków działania szkoły, w tym utrzymanie infrastruktury szkolnej jest obowiązkiem nałożonym na organ prowadzący w celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz bezpieczeństwa uczniów. Niepubliczna Szkoła (…) nie posiada sali gimnastycznej, dzieci odbywają zajęcia wychowania fizycznego na boisku szkolnym, a zakupiona kosiarka jest wydatkiem bieżącym i służy zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków do nauki. Wydatek został poniesiony zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w związku z realizacją zadań określonych w art. 10 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe”.
Gmina nie zgodziła się z taką klasyfikacją. Wójt zwrócił się więc do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z pytaniem, czy środki mogły zostać wykorzystane na zakup takiej kosiarki.
Stanowisko gminy
Zdaniem urzędników gminnych powołane przepisy art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wskazują, iż ze środków dotacji można sfinansować wydatki bieżące oraz zakupy środków trwałych, które zostały enumeratywnie wyliczone w art. 35 ust. 1 pkt 2 lit. a-d, a także pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialnej i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości określonej zgodnie z art. 16f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do używania (obecnie 10 000 zł). Dlatego sfinansowanie z dotacji oświatowej zakupu kosiarki (traktora) za kwotę 12.815,51 zł nie jest możliwe. Kwota poniesionego wydatku przekracza bowiem 10 000,00 zł, a zatem nie jest wydatkiem bieżącym w rozumieniu art. 236 ust. 2 ustawy o finansach publicznych oraz art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zakup kosiarki stanowi zakup środka trwałego, którego wartość początkowa jest wyższa od kwoty jednorazowej amortyzacji, tj. 10 000,00 zł, i nie jest wymieniona w art. 35 ust. 1 pkt 2 lit. a — d ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Gmina chce domagać się zwrotu dotacji oświatowej za rok 2024 r. w wysokości kosztów zakupu kosiarki.
Stanowisko RIO
Izba w odpowiedzi do wójta zestawiła przepisy art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz art. 236 ustawy o finansach publicznych i stwierdziła, że nie będą możliwe do sfinansowania z dotacji zakupy środków trwałych, które nie zostały enumeratywnie wyliczone w art. 35 ust. 1 pkt 2 lit. a–d, a których wartość przekracza kwotę jednorazowej amortyzacji, czyli obecnie 10 000 zł. Następnie przedłożono to pod stan faktyczny zakupu przedmiotowej kosiarki.
„Nie jest uzasadnionym w ocenie RIO w Bydgoszczy powoływanie się przy tego rodzaju zakupie na art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o finansowaniu zadań oświatowych z uwagi na fakt, że w ust. 1 pkt 1 wskazanego przepisu ustawodawca określa kategorie wydatków (które mogą być sfinansowane z dotacji) jedynie o charakterze bieżącym (wskazując jednocześnie w ust. 2 ww. przepisu, że wydatki bieżące należy definiować zgodnie z ustawą o finansach publicznych). Dopiero w ust. 1 pkt 2 wyliczone zostały kategorie wydatków majątkowych (na zakup środków trwałych). Zakup kosiarki w żaden sposób nie może być zakwalifikowany do wydatków enumeratywnie wyszczególnionych w art. 35 ust. 1 pkt 2 lit. a-d, co do których nie wskazano limitu wartości. Należy zatem uznać taki wydatek za zakup, o którym mowa w lit. e, a w tym zakresie ustawa określa limit wartości takiego środka trwałego.” – napisała RIO.
W ocenie Izby zakup kosiarki o wartości przekraczającej 10 000,00 zł jest więc wydatkiem o charakterze majątkowym (zakupem inwestycyjnym), gdyż dotyczy zakupu środka trwałego, którego wartość początkowa jest wyższa od kwoty jednorazowej amortyzacji, tj. 10 000 zł, a który nie został wymieniony w art. 35 ust. 1 pkt 2 lit. a–d ustawy o finansowaniu zadań oświatowych i który mieści się w dyspozycji jej art. 35 ust. 1 pkt 2 lit. e. Tym samym, zdaniem RIO w Bydgoszczy, z dotacji oświatowej nie można sfinansować wydatków na inwestycje (zakupy inwestycyjne), których wartość przekracza obecnie 10 000,00 zł, z wyjątkiem tych, które są bezpośrednio wymienione w tym przepisie (np. sprzęt sportowy, materiały dydaktyczne) i których wartość może przekraczać tę kwotę.
Opracowano na podstawie pisma Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 19 lutego 2025 r., znak RIO-NR.N-432-3/2025.