Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wójt w składzie komisji konkursowej na dyrektora szkoły. Wojewoda wyjaśnia

Wójt w składzie komisji konkursowej na dyrektora szkoły. Wojewoda wyjaśnia fotolia.pl

Czy wójt może powołać samego siebie w skład komisji konkursowej powołanej w celu przeprowadzenia konkursu na dyrektora szkoły? Otóż jest to niedopuszczalne, co stwierdził i uzasadnił Wojewoda Lubuski w niedawnym rozstrzygnięciu nadzorczym.

Co mówią przepisy? Co zrobił wójt?

Zgodnie z art. 63 ust. 14 Prawa oświatowego, w celu przeprowadzenia konkursu organ prowadzący szkołę lub placówkę powołuje komisję konkursową w składzie:

  1. po trzech przedstawicieli:
    1. organu prowadzącego szkołę lub placówkę,
    2. organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
  2. po dwóch przedstawicieli:
    1. rady pedagogicznej,
    2. rady rodziców,
  3. po jednym przedstawicielu organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, wyłonionym spośród członków ich jednostek organizacyjnych albo jednostek organizacyjnych organizacji związkowych wchodzących w skład reprezentatywnych organizacji związkowych, zrzeszających nauczycieli, obejmujących swoim zakresem działania szkołę lub placówkę, w której konkurs się odbywa

– z zastrzeżeniem ust. 15.

Z kolei z kontrolowanego przez wojewodę zarządzenia wynika, że wójt gminy powołał do składu komisji jako przedstawiciela organu prowadzącego… samego siebie.

Zarządzenie wójta jest nieważne, bowiem…

… jak wskazał NSA w wyroku z 28.01.2022 r. (sygn. akt III OSK 2879/21), sam organ wykonawczy gminy (wójt, burmistrz, prezydent miasta) nie może wchodzić w skład komisji konkursowej, ponieważ taka osoba pełni funkcję odrębnego organu, a art. 63 ust. 14 pkt 1 Prawa oświatowego stanowi, że w skład komisji konkursowej wchodzą przedstawiciele organu, a nie sam organ.

Wojewoda stwierdzając nieważność zarządzenia wójta oparł się również na wyroku NSA z 27.06.2019 r. (sygn. akt I OSK 313/19), w którym wskazano, że określenie „przedstawiciel organu” nie jest tożsame z określeniem „piastun organu” lub „organ”. Pod pojęciem organu administracji publicznej należy rozumieć element (jednostkę) struktury organizacyjnej podmiotu realizującego zadania z zakresu administracji publicznej, posiadający swój substrat osobowy (w postaci osoby lub osób piastujących funkcję takiego organu), którego działania lub zaniechania przypisywane są danemu podmiotowi jako dokonywane w jego imieniu i na jego rzecz. Z tej definicji jasno wynika, że piastun organu nie jest przedstawicielem tego organu również w rozumieniu art. 63 ust. 14 pkt 1 lit. a Prawa oświatowego, bo jest osobą piastującą funkcję danego organu, np. wójta, burmistrza czy prezydenta miasta. Przedstawicielem takiego organu będzie natomiast osoba, która zostanie upoważniona przez piastuna organu do załatwiania (prowadzenia) określonego rodzaju spraw w jego imieniu i na jego rzecz.

Wnioski

Wójt gminy nieprawidłowo powołał siebie w skład komisji konkursowej, istotnie naruszając przy tym art. 63 ust. 14 pkt 1 lit. a Prawa oświatowego, w konsekwencji czego wojewoda stwierdził nieważność kontrolowanego zarządzenia.

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubuskiego z 26.07.2024 r., znak: NK-I.4131.99.2024

Źródło: bip.lubuskie.uw.gov.pl 

Czw., 8 Sp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak