Rada gminy w drodze uchwały przyjęła regulamin przyznawania stypendium wójta za osiągnięcia naukowe, sportowe lub artystyczne dla uczniów szkół podstawowych uczących się na terenie gminy.
W treści przyjętego regulaminu rada postanowiła m.in., że:
- wnioski niekompletne, złożone na innym druku, bez merytorycznego uzasadnienia lub złożone po terminie pozostawia się bez rozpatrzenia;
- decyzję w sprawie przyznania stypendium podejmuje Wójt. Decyzja jest ostateczna i nie przysługuje od niej odwołanie.
Przepisy te zakwestionował Wojewoda Lubelski kontrolujący uchwałę, który w konsekwencji stwierdził jej nieważność we wskazanym zakresie.
W ocenie organu nadzoru wprowadzenie ww. regulacji nie znajduje uzasadnienia prawnego, bowiem zarówno przyznanie stypendium dla uzdolnionych uczniów, jak i odmowa przyznania tego stypendium, następuje w drodze decyzji administracyjnej, a tym samym zastosowanie do tego rodzaju postępowania będą miały przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Skoro postępowanie w sprawie przyznania stypendium jest postępowaniem administracyjnym, zastosowanie będą miały przepisy KPA dotyczące wnoszenia podań i uzupełniania ich braków na podstawie wezwania organu. Zatem w sytuacji, gdy strona uzupełni braki w ustawowym terminie, jej pismo będzie wywierało skutek od dnia jego wniesienia. Postanowienia uchwały rozstrzygają zatem w sposób sprzeczny z normami kodeksu, bowiem nie przewidują wezwania do uzupełnienia braków i jednocześnie przesądzają o tym, że wnioski niekompletne lub złożone po terminie nie będą rozpatrywane.
W zakresie ostateczności decyzji i braku możliwości odwołania Wojewoda stwierdził, że regulacja ta pozbawia stronę prawa odwołania, a przez to narusza art. 15 KPA, który stanowi, że postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Oznacza to brak podstaw prawnych do stanowienia w uchwale, że decyzja wójta jest ostateczna.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubelskiego z 27.12.2023 r., Nr PN-II.4131.462.2023
Źródło: luwwlublinie.bip.gov.pl