Minister Marzena Machałek, udzieliła odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie braku szkolnych psychologów.
Jak wskazała Pani Minister od 1 września 2022 r. rozpoczęło się wdrażanie pierwszego etapu standaryzacji zatrudniania w przedszkolach i szkołach nauczycieli specjalistów. Standardy określają minimalny[4] wymiar zatrudniania nauczycieli specjalistów w ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach oraz zespołach tych przedszkoli i szkół. Przepisy określiły też sposób wyliczania etatów w zależności od liczby dzieci lub uczniów w przedszkolach i szkołach.
Biorąc pod uwagę uwarunkowania wprowadzania nowych rozwiązań systemowych (w tym m.in. pozyskania odpowiednio przygotowanych kadr), wprowadzenie standardów zostało rozłożone na dwa etapy: I etap od
1 września 2022 r. i II etap od 1 września 2024 r.
Jak czytamy w odpowiedzi po rozpoczęciu wprowadzania standardów zatrudnienia nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach zatrudnienie nauczycieli specjalistów w roku szkolnym 2022/2023 wzrosło do prawie 43 tys. etatów specjalistów, tj. o niemal 21 tys. etatów więcej w porównaniu z rokiem szkolnym 2021/2022. Resort zakłada, że dzięki wprowadzonym przepisom liczba etatów nauczycieli specjalistów wzrośnie w 2024 r.
o 143%. Na ten cel z budżetu państwa przekazano organom prowadzącym jednostki objęte standaryzacją środki w wysokości: w 2022 r. – prawie 520 mln zł (dotyczyło 4 miesięcy), w 2023 r. – 1,87 mld zł.
Zasadniczo, kwestie dotyczące zatrudniania specjalistów w tym psychologów kształtują się następująco:
- w roku szkolnym 2022/2023 liczba etatów psychologów wzrosła w porównaniu z rokiem szkolnym 2021/2022 o 4,2 tys. etatów – z 4,9 tys. do 9,1 tys. Jest to wzrost o 85%;
- w roku szkolnym 2021/2022 nauczyciel psycholog był zatrudniony w 1 255 gminach, natomiast w roku szkolnym 2022/2023 już w 2 101 gminach; jest to skok o 68%;
- standardy zatrudnienia w roku szkolnym 2022/2023 spełnia 12,9 tys. szkół i przedszkoli.
Minister Machałek przedstawiła w odpowiedzi także bardziej szczegółowe dane dotyczące zmian w wymiarze zatrudnienia nauczycieli specjalistów w latach szkolnych 2021/2022 i 2022/2023 (liczba etatów w tysiącach):
nauczyciel specjalista | rok szkolny 2021/2022 | rok szkolny 2022/2023 |
pedagog | 10,2 | 12,2 |
psycholog | 4,9 | 9,1 |
logopeda | 6,3 | 9,5 |
terapeuta pedagogiczny | 0,0 | 1,6 |
pedagog specjalny | 0,0 | 10,2 |
RAZEM | 21,9 | 42,7 |
Jak przypomniała Pani Minister zapotrzebowanie kadrowe szkół monitorowane jest na podstawie ogłoszeń o wolnych miejscach pracy udostępnianych na stronach kuratoriów oświaty. Od 2017 r. dyrektorzy szkół zobowiązani są przepisami ustawy informować kuratorów o wakatach, a kuratorzy informacje te upubliczniają w celu wsparcia ruchu kadrowego w szkołach.
Z danych na 10 lipca 2023 r. wynika, że jest łącznie 6 438 ogłoszeń o wolnych miejscach pracy dla psychologów i innych specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Na liczbę ofert pracy ma wpływ przede wszystkim utworzenie nowych stanowisk pracy specjalistów pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynikające z ustawowego określenia standardów zatrudnienia nauczycieli specjalistów, etapowe wdrażanie tych standardów, powiększająca się liczba uczniów w szkołach ogólnodostępnych, którzy wymagają różnych form wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, a także zwiększenie liczby uczniów w związku z napływem uczniów pochodzących z Ukrainy. W porównaniu do 30 września 2021 roku w 93,4% szkół i przedszkoli nauczycieli specjalistów jest więcej lub tyle samo.
Źródło: www.sejm.gov.pl