Niedawno zostały opublikowane wyniki matur oraz egzaminów ósmoklasisty. Pozwalają one na porównania między miastami wojewódzkimi a szkołami w pozostałych miejscowościach w każdym województwie. Polski Instytut Ekonomiczny przeanalizował w ten sposób średnie wyniki z trzech głównych przedmiotów, które występują zarówno na maturach, jak i na egzaminach ósmoklasisty (w przypadku matur mowa o poziomie podstawowym): język polski, język angielski oraz matematyka. Matury porównano także pod względem średniej zdawalności. Ponieważ występują duże różnice w liczbie uczniów podchodzących do egzaminów w różnych powiatach, wyniki były liczone jako średnia ważona względem liczby zdających w danym powiecie.
Jak dowiadujemy się z raportu - zdawalność matur była średnio o 6 pkt. proc. większa w stolicach województw niż w pozostałych powiatach. W przypadku egzaminu podstawowego z języka polskiego różnica średniego wyniku uzyskiwanego przez uczniów w miastach wojewódzkich i w pozostałych ośrodkach wyniosła 3,6 pkt. proc., w przypadku podstawowego języka angielskiego – 8,5 pkt. proc., zaś matematyka podstawowa była zdawana w stolicach województw średnio o 8 pkt. proc. lepiej. W niektórych województwach pojawiły się bardzo wysokie różnice np. w Warszawie uczniowie zdali język angielski o 13,6 pkt. proc. lepiej niż w pozostałych powiatach województwa. Wyraźna była także różnica w średnim wyniku z matematyki między Wrocławiem a resztą województwa dolnośląskiego – 12 pkt. proc., podobnie w opolskim.
Eksperci wskazują, że wyniki egzaminów ósmoklasisty pokazują większe nierówności. Średnia różnica w uśrednionym wyniku pomiędzy stolicami województw a pozostałymi powiatami wynosi 5,2 pkt. proc. dla języka polskiego, 12 pkt. proc. dla języka angielskiego oraz 11 pkt. proc. dla matematyki. Język angielski jest zatem przedmiotem generującym największe nierównowagi między miastami wojewódzkimi a pozostałymi ośrodkami zarówno w przypadku matur, jak i egzaminów ósmoklasisty. W Lublinie średni wynik z tego przedmiotu był o 15,3 pkt. proc. wyższy niż w reszcie województwa lubelskiego, podobna sytuacja miała miejsce w województwach mazowieckim i pomorskim (różnice to 15,2 pkt. proc.).
Jak czytamy policzono także średnią wielkość różnic w każdym województwie sumarycznie z siedmiu analizowanych kategorii (różnice wyników z języka polskiego, angielskiego oraz matematyki w obu egzaminach oraz w odsetku zdanych matur zostały do siebie dodane i policzona została średnia). Województwami z ogółem największą różnicą w wynikach z egzaminów pisanych przez uczniów ze stolic województw w porównaniu z resztą powiatów są: dolnośląskie (średnia różnic dla wszystkich analizowanych wyników z obu egzaminów to 11 pkt. proc. na korzyść Wrocławia), mazowieckie (średnia różnic to 10,5 pkt. proc.) oraz pomorskie (średnia różnic między łącznie analizowanym Trójmiastem a resztą ośrodków to 10 pkt. proc.). Najmniejsza średnia różnic została uzyskana przez województwa łódzkie (4,1 pkt. proc.) i śląskie (4,4 pkt. proc.). Łączna średnia różnic w całym kraju to 7,7 pkt. proc.
Źródło: PIE