24 listopada br. odbyło się pierwsze posiedzenie Zespołu ds. monitowania finansów oświaty Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Zespół został powołany na wniosek strony samorządowej Komisji Wspólnej i ma stanowić platformę wspólnej dyskusji z resortem edukacji oraz resortem finansów.
Podczas pierwszego spotkania przedstawiciele strony samorządowej wskazali, że w ich ocenie celem nadrzędnym prac Zespołu powinno być wypracowanie nowego modelu finansowania oświaty, który w sposób przejrzysty i precyzyjny określi sposób finansowania z budżetu państwa zadań oświatowych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Podczas spotkania Ministerstwo Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej przedstawiło informację na temat sytuacji finansowej samorządów za pierwsze trzy kwartały roku 2020 w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2019. Natomiast Ministerstwo Edukacji Narodowej omówiło zasady ustalenia subwencji oświatowej na 2021 r. oraz podstawowe informacje statystyczne o systemie oświaty.
W toku dyskusji zwrócono uwagę na następujące zagadnienia:
- Konieczne jest dokonanie przeglądu zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego z zakresu oświaty i wychowania w połączeniu ze źródłem ich finansowania.
- Strona samorządowa Zespołu wniosła o zawieszenie wypłaty dodatku uzupełniającego dla nauczycieli za rok 2020.
- Strona samorządowa poprosiła u uzupełnienie przekazanych materiałów przygotowanych przez MEN oraz MF o następujące informacje:
- dane dotyczące liczby oddziałów oraz średniej liczby uczniów w oddziale w poszczególnych kategoriach jednostek samorządu terytorialnego,
- dane o liczbie uczniów z niepełnosprawnościami oraz nakładach na ich kształcenie,
- dane o liczbie nauczycieli będących na urlopach dla podratowania zdrowia, zarówno w poprzednich latach jak i według stanu na koniec listopada br.,
- jakie składniki wchodzą w skład kalkulacji średniego wynagrodzenia nauczycieli, będącego następnie podstawą do wyliczania subwencji oświatowej,
- zestawienie wydatków oświatowych od roku 2015 w poszczególnych kategoriach jst, z podziałem na źródła finansowania wraz z określeniem ich udziału procentowego.
- Strona samorządowa poprosiła MEN o podanie przejrzystej informacji o zasadach finansowania szkół prowadzonych przez resorty.
- Strona samorządowa wniosła o rekompensatę wydatków, które muszą ponieść gminy, powiaty i województwa na wdrożenie przepisów dotyczących Pracowniczych Planów Kapitałowych.
- Strona samorządowa zawnioskowała, aby koszty płac nauczycieli przebywających na urlopach dla podratowania zdrowia opłacał ZUS.