Materiały edukacyjne dla nauczycieli na temat II wojny światowej na rok szkolny 2019/2020 zaprezentowali Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski wspólnie z Prezesem IPN Jarosławem Szarkiem.
Materiały te to: „Sowiecka agresja i okupacja Polski 1939-41” i „Zbrodnia Pomorska” oraz gra edukacyjna „Polskie Państwo Podziemne”.
Podczas konferencji prasowej omówiona została dotychczasowa współpraca MEN i IPN na polu edukacyjnym, a także plany na przyszłość. Jednym z kluczowych projektów jest integracja kilkudziesięciu portali tematycznych, które IPN tworzy od kilkunastu już lat wykorzystując zasoby filmowe, zdjęciowe z przeznaczeniem dla nauczycieli i młodzieży, na platformie stworzonej dla środowiska oświatowego www.epodreczniki.pl.
W 2016 roku Minister Edukacji Narodowej podpisała porozumienie z Prezesem Instytutu Pamięci Narodowej o współpracy obu instytucji. Dokument ten stał się podstawą do wielu wspólnych działań edukacyjnych, m.in. do udziału historyków IPN w opracowywaniu nowych podstaw programowych z historii oraz organizowanie szkoleń dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych.
Wybrane wspólne projekty IPN i MEN:
- Teka edukacyjna IPN „Operacja polska NKWD 1937-1938” – do wszystkich szkół ponadpodstawowych wysłane zostały materiały edukacyjne poświęcone losom Polaków w bolszewickiej Rosji i w ZSRS do 1939 r.
- Wystawa na dziedzińcu MEN „Ojcowie Niepodległości” – ekspozycja (przygotowana przez Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej IPN w Szczecinie) prezentowała liderów walki o niepodległość i budowniczych polskiej państwowości: Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Wincentego Witosa, Wojciecha Korfantego i Ignacego Daszyńskiego.
- Kalendarz edukacyjny IPN i MEN „Niepodległość 1918-2018” – który został przekazany liceom ogólnokształcącym oraz technikom w całej Polsce z intencją, aby przez cały rok 2018 szkoły zrealizowały inicjatywy inspirowane treścią kalendarza na dany miesiąc; publikacja jest podsumowaniem konkursu „Młoda grafika polska dla Niepodległej” – zwycięskie plakaty młodych artystów zostały zestawione z ułożonymi problemowo zagadnieniami historycznymi i uzupełnione.
Ponadto w roku szkolnym 2016/2017 dzięki podpisanej umowie, 848 nauczycieli przedmiotów humanistycznych z całej Polski wzięło udział w szkoleniach „Między dwoma totalitaryzmami” dotyczącymi sytuacji Polski w latach 1937-1948.
W roku szkolnym 2017/2018 oraz 2018/2019 odbył się dwuletni cykl szkoleń dla nauczycieli „Zmagania o niepodległość Polski do listopada 1918 r. oraz budowa struktur państwa i wojny o granice Rzeczypospolitej”. W szkoleniach w całej Polsce uczestniczyło ponad 500 nauczycieli.
„Korzenie totalitaryzmu” to z kolei temat szkoleń na rok szkolny 2019/2020. Podczas zajęć będą poruszane wątki dotyczące narodzin i kształtowania się ideologii i systemów totalitarnych; organizatorzy chcą wyjść poza faktografię dotyczącą zbrodni nazistowskich i sowieckich na Polakach i wspólnie z nauczycielami poszukiwać odpowiedzi, dlaczego doszło do narodzin systemów totalitaryzmów.
Obie instytucje organizowały również ogólnopolskie finały szkoleń, podczas których kierownictwo IPN i MEN wręczało certyfikaty nauczycielom z wybranego województwa, a podobne uroczystości organizowali kuratorzy oświaty we współpracy z oddziałami terenowymi IPN.
Źródło: MEN