Pozwoliłem sobie przypomnieć sentencję, która nie segreguje ludzi, ale każdego widzi jako drugiego, gotowego do pomocy w trudnych chwilach. Mam więc nadzieję, że takie są szczere i dobre intencje każdego dziania na rzecz potrzebujących. I oby tak było.
W 23 października br., odbyło się pierwsze spotkanie Zespołu do spraw opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, podczas którego członkowie odebrali z rąk wiceministra Macieja Kopcia akty powołania. W dalszej części omawiano harmonogram kolejnych wydarzeń, a także zakres pracy.
– Podjęli się Państwo ważnego zadania. Uczniowie i rodzice czekają na zmiany – powiedział wiceminister edukacji podczas spotkania Zespołu. – Państwa wiedza i doświadczenie pozwolą na opracowanie dobrych rozwiązań – dodał Podsekretarz Stanu w MEN.
Zespół zaczyna pracę między innymi nad opracowaniem propozycji nowych rozwiązań systemowych lub modyfikacji rozwiązań obowiązujących w zakresie kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Więcej informacji o pracach Zespołu Zadaniem Zespołu będzie:
- opracowanie propozycji nowych rozwiązań systemowych lub modyfikacji rozwiązań obowiązujących w zakresie kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w oparciu o diagnozę funkcjonalną z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF);
- opracowanie propozycji rozwiązań organizacyjno-prawnych oraz działań wdrażających zmiany systemowe;
- opiniowanie kierunków działań związanych z opracowaniem standardów funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych, zapewnieniem bezpłatnych narzędzi diagnostycznych oraz przygotowaniem kadry poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w ramach projektów realizowanych w typach operacji 4 i 5 działania 2.10 Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój oraz proponowanie kierunków zmian w zakresie działania 2.10 tego Programu.
Do prac w Zespole zaproszeni zostali eksperci z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz zastosowania Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia. Są wśród nich przedstawicieli uczelni wyższych, nauczycieli i specjalistów oraz organizacji pozarządowych.
Zakończenie prac Zespołu przewidziano na 2019 r., a rozwiązania systemowe zapisane będą w nowej ustawie o wsparciu dziecka i ucznia.
Kolejne spotkanie odbędzie się 13 listopada br. Eksperci będą rozmawiali o diagnozie funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF).
Źródło: men.gov.pl, inf. własna.