Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego niepokoi sposób wdrażania reformy oświaty, bez wskazania źródeł finansowania wprowadzanych zmian w systemie szkolnictwa.
W stanowisku podjętym 12 września br. 2017 r. zrzeszenie tłumaczy, że w tym roku samorządy mogą starać się jedynie o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej z 0,4% rezerwy z tytułu dofinansowania remontów sanitariatów, doposażenia w meble i świetlic w gimnazjach publicznych prowadzonych (dotowanych) przez jednostki samorządu terytorialnego, funkcjonujących w roku szkolnym 2016/2017 jako szkoły samodzielne lub w zespołach szkół ze szkołami ponadgimnazjalnymi (dotyczy zespołów szkół, w których nie funkcjonują szkoły podstawowe), a od września 2017 r. przekształcanych w szkoły podstawowe.
Gminy lubuskie wskazują na brak możliwości występowania o środki na doposażenie już istniejących szkół podstawowych, które z dniem 1 września stały się szkołami 8-klasowymi. - Jest to na tyle istotne, iż szkoły te muszą zostać wyposażone w pomoce naukowe dla nowopowstających klas: klas VII w roku szkolnym 2017/2018 i klas VIII w roku szkolnym 2018/2019. Sytuacja obliguje samorządy lokalne do wydatkowania dodatkowych środków na doposażenie szkół podstawowych, ze środków własnych. Funkcjonujące kryterium, które na dzień dzisiejszy umożliwia wnioskowanie jedynie o środki na gimnazja spowodowało, że niejako „zapomniano” o szkołach podstawowych - czytamy w stanowisku.
Tymczasem w województwie lubuskim w większości gmin, więcej jest szkół podstawowych, powiększanych o oddziały klas VII i VIII, niż gimnazjów, stąd poniekąd zablokowano dostęp do środków na doposażenie szkół. Szkoły zaś wymagają określonych środków na:
- remonty i adaptację sal dydaktycznych,
- remonty i adaptację sanitariatów,
- wyposażenie sal dydaktycznych do nauki biologii, chemii, fizyki,
- zakup ławek, krzeseł i mebli.
Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego wskazuje, iż obowiązujący mechanizm prawny ewidentnie przerzuca na budżety samorządów gminnych znaczną cześć finansowania zadań wynikających z konieczności adaptacyjnych infrastruktury szkolnej. Dlatego też, wnioskuje o pilne wskazanie konkretnych środków finansowych na adekwatne przygotowanie szkół podstawowych, tak by zapewnić uczniom startującym na poziomie klas VII w roku szkolnym 2017/2018 odpowiednie warunki do nauki, a tym samym zrealizować jedno z kluczowych założeń reformy oświatowej.