W projekcie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych proponuje się ujednolicenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć, tzw. pensum, nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych prowadzących zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych oraz nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnianych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Obecnie, na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 3 ustawy – Karta Nauczyciela, organ prowadzący szkołę lub placówkę określa tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć.
Według danych z Systemu Informacji Oświatowej pensum logopedów, psychologów, pedagogów i doradców zawodowych kształtuje się w różnych gminach od 18 do ponad 30 godzin. Jak czytamy w uzasadnieniu rodzi to w środowisku niechęć, poczucie niesprawiedliwości i liczne postulaty ujednolicenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Dlatego zaproponowano określenie tygodniowego obowiązkowego wymiar godzin zajęć dla nauczyciela pedagoga, logopedy, psychologa i doradcy zawodowego, a także terapeuty pedagogicznego, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w wymiarze 22 godzin (odniesienie do średniej liczby godzin tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć ww. nauczycieli wg danych SIO, stan na 30.09.2016r.). Jednocześnie zaproponowano określenie w rozporządzeniu wykazu zajęć realizowanych przez ww. nauczycieli, zatrudnionych zarówno w szkołach jak i poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Powyższa zmiana zagwarantuje, iż we wszystkich szkołach i placówkach w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczyciele specjaliści będą prowadzili tego samego rodzaju zajęcia.
Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnianych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym w obecnym stanie prawnym dyrektorzy szkół ustalają na podstawie pensum nauczyciela szkoły w wymiarze 18 godzin. Jednocześnie niektóre organy prowadzące normują ten wymiar w swoich uchwałach, co zyskało poparcie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 października 2013 r. sygn. akt I OSK 1300/13. Funkcjonujące rozwiązania powodują zróżnicowanie nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez różne jednostki samorządu terytorialnego.
W celu ujednolicenia pensum nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnianych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym proponuje się jego określenie w wymiarze 20 godzin tygodniowo (odniesienie do średniej liczby godzin tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć ww. nauczycieli wg danych SIO, stan na 30.09.2016r.).
Obecnie do kompetencji organu prowadzącego należy także określanie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin. Z uwagi na zgłaszaną potrzebę ujednolicenia rozwiązań przyjmowanych w uchwałach jednostek samorządu terytorialnego, MEN zaproponowało określenie w ustawie sposobu wyliczenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć tych nauczycieli jako ilorazu łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć. Jednocześnie proponuje się, aby wynikowy tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć zaokrąglać do pełnych godzin, pomijając czas zajęć do 0,5 godziny i zaokrąglając do pełnej godziny czas zajęć wynoszący co najmniej 0,5 godziny. Godziny ponad wyliczony wymiar stanowić będą godziny ponadwymiarowe.
Komentarze
???????
Poproszę o pomoc we właściwej interpretacji ile specjalistyczny ch zajęć 45 min powinien prowadzic specjalista w ramach 22 godz pensum?
Slyszalem tylko o jednej takiej szkole - z Wawy- może to o tej jedynej mówimy; )
Ludzie są zmęczeni i sfrustrowani. Nie wiem czy nie pójdą do pip czy innych, bo tak pracować się nie da. Szkoła to nie obóz pracy, a o tej tak mówią.
Napiszcie jak pracujecie w ramach 22 godz?
Nie dajcie się wyzyskiwac i oszukiwać. Jak pracujecie 29 zajec w 22 godz zegarowych, to wasze stawki zajeciowe są chyba najniższe w szkole, bo nawet świetlica ma stawkę dzielona na 26 a nie 29
9,40- 9.50 dyzur, potem praca 0,45 i tak przez 5 dni do 13.30, plus godzina terapii pedag znaczy 0,45, a i w poniedziałek zamiast do 13,30 do 14 praca. Toz to absurd!! Czy to tak ma byc/
Czas pracy nauczyciela jest taki sam, jak każdego innego pracownika, tj. 40 godzin tygodniowo - Art. 42.1 KN.
Z tego 22 godziny to praca z dziećmi realizowana na podstawie Art. 42.2.1 KN (tzw. pensum), a pozostałe 18 godzin przeznaczone są na: konsultacje z rodzicami, rady pedagogiczne i inne zadania wynikające ze statutu szkoły (Art. 42.2.2 KN) oraz przygotowanie do zajęć i doskonalenie zawodowe (Art. 42.2.3 KN)