Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Starostowie kujawsko-pomorscy przeciwni zmianom w organizacji uczniowskich staży

 Starostowie kujawsko-pomorscy przeciwni zmianom w organizacji uczniowskich staży fotolia.pl

- Zmiana dokonana w aktualizacji SZOOP RPO WKP 2014-2020 z dnia 1 lutego 2017 r. jest niezasadna i zaburza opracowane koncepcje prowadzenia działań na rzecz edukacji przy współudziale środków unijnych – zauważa Konwent Powiatów Województwa Kujawsko-Pomorskiego w stanowisku z 16 lutego br.

Aktualizacja Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 z 1 lutego 2017 r. wprowadza m.in. zmiany w ramach Poddziałania 10.2.2 Kształcenie ogólne i Poddziałania 10.2.3 Kształcenie zawodowe. Polegają one na dodaniu typu projektu „Realizacja wysokiej jakości staży i praktyk zawodowych dla uczniów szkół i placówek kształcenia ogólnego we współpracy z pracodawcami, w tym doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji opiekunów praktykantów i stażystów u pracodawców w zakresie niezbędnym do realizacji staży i praktyk zawodowych” z Poddziałania 10.2.3 do Poddziałania 10.2.2.

W ocenie samorządowców jest to nie tylko niezgodne z dotychczas poczynionymi przez samorządy działaniami w zakresie planowania przedsięwzięć w obszarze edukacji, lecz także z „Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020”. A to dlatego, że wytyczne wymieniają staże dla uczniów szkół i placówek kształcenia ogólnego wśród wsparcia w ranach Priorytetu Inwestycyjnego 10iv (realizowanego przez Poddziałanie 10.2.3 RPO WKP 2014-2020), nie ma ich natomiast wśród wsparcia w ramach Priorytetu Inwestycyjnego 10i (realizowanego przez Poddziałanie 10.2.2 RPO WKP 2014-2020).

- Ograniczenie możliwości organizacji staży wyłącznie w celu określonym dla PI 10i, tj. rozwijanie kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności (kreatywności, innowacyjności oraz pracy zespołowej) byłoby ze szkodą zarówno dla uczniów, jak i dla pracodawców – czytamy w stanowisku.

Jak przypominają starostowie, zarówno Poddziałanie 10.2.2, jak i Poddziałanie 10.2.3 objęte są polityką terytorialną. - Oznacza to, że powiaty sporządziły plany w zakresie możliwości skorzystania ze wsparcia w ramach niniejszych Poddziałań poprzez przygotowanie fiszek propozycji projektowych oraz wpisaniu ich w Strategie ORSG/OSI. Zgodnie z tymi planami zadania w postaci staży dla uczniów szkół i placówek kształcenia ogólnego, w tym doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji opiekunów stażystów u pracodawców przewidywane było w ramach środków finansowych dostępnych w Poddziałaniu 10.2.3 dedykowanych polityce terytorialnej. W trakcie przeprowadzonych negocjacji Strategii ORSG/OSI wskazywana była konieczność znacznego ograniczania zadań planowanych w ramach Poddziałania 10.2.2 ze względu na ograniczone dostępne środki finansowe. W związku z powyższym niemożliwe jest obecnie planowanie dodatkowych zadań w ramach tych samych dostępnych środków dla Poddziałania 10.2.2. Zasadne jest także organizowanie staży i praktyk dla uczniów w ramach jednego projektu, ponieważ pozwoli to na lepsze skoordynowanie działań zaplanowanych na podstawie kompleksowej diagnozy całego systemu szkolnego i rynku pracy. Pozostawienie typu projektu w ramach jednego poddziałania uprości także prowadzenie projektów, ze względu na ograniczenie liczby typów działań podejmowanych w ramach jednego projektu. Prowadzenie staży dla uczniów wszystkich typów szkół w jednym projekcie będzie także ułatwieniem dla pracodawców przyjmujących uczniów na staż/praktykę – tłumaczą samorządowcy.

Pon., 27 Lt. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska