Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Co się dzieje z absolwentem?

Co się dzieje z absolwentem? fotolia.pl

MEN chce mieć metodę i narzędzia monitorowania losów absolwentów edukacji zawodowej oraz przeprowadzić badania. Metodę i narzędzia opracuje Instytut Badań Edukacyjnych, a wyłoniony wykonawca przeprowadzi pierwszą edycję badań. Na oba przedsięwzięcia zarezerwowano łącznie niemal 8 mln zł (w tym na badania 6,7 mln) z EFS w ramach programu Wiedza Edukacja Rozwój. Konkurs na przeprowadzenie badań został już ogłoszony, nabór wniosków będzie trwał od 30 czerwca do 12 sierpnia.

Opracować metodę i narzędzia

Celem całej operacji jest przygotowanie rozwiązania systemowego, które obejmie wszystkie szkoły do 2022 r. Potrzebne są narzędzia do badań ilościowych losów absolwentów, pozwalające na reprezentatywne wnioski dotyczące losów zawodowych absolwentów; oparcie systemu o dane administracyjne, w tym rekomendacje w zakresie rozwiązań prawnych pozwalających na wdrożenie takiego monitoringu; oraz opracowanie narzędzi do monitorowania losów absolwentów dla dyrektorów szkół w postaci: kwestionariusza on-line, programu raportującego wraz z narzędziami wsparcia (podręcznik, kurs on-line). Dostęp do danych ma być na poziomie powiatu, gminy, a nawet jednej szkoły. Elementem przedsięwzięcia mają być także zmiany legislacyjne.

Przeprowadzić badania

Na podstawie przygotowanej koncepcji i narzędzi, w latach 2015-2022 przeprowadzone zostaną trzy edycje monitorowania losów zawodowych absolwentów szkół zawodowych w wykorzystaniem wypracowanych rozwiązań. Mają składać się na nie trzy rodzaje badań. Po pierwsze badania jakościowe pracodawców, szkół zawodowych, doradców edukacyjno-zawodowych, samorządów i dotyczyć możliwości, potrzeb i oczekiwań w zakresie monitorowania losów absolwentów szkół zawodowych. Po drugie, badania ilościowego o charakterze podłużnym (dwie fale badania: pierwsza w ostatnim roku nauki, druga pół roku po zakończeniu nauki), reprezentatywnego na poziomie zawodów oraz województw, którego celem będą oczekiwania uczniów ostatnich klas oraz ocena sytuacji absolwentów na rynku pracy. Po trzecie, badanie ilościowe: ankieta audytoryjna, której celem jest tworzenie możliwości wykorzystania danych administracyjnych (pochodzących z SIO2, OKE oraz ZUS) do monitorowania sytuacji na rynku pracy.

Pt., 10 Czrw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża