Środki z dotacji dla niepublicznych szkół są środkami publicznymi i w związku z tym podmioty kontrolujące mają zagwarantowane ustawowo uprawnienia a podmioty podlegające kontroli mają określone obowiązki. Przepisy art. 90 ust. 3e-3g ustawy o systemie oświaty nie ograniczają możliwości organizowania kontroli i związanych z nią dokumentacji. Tak wynika z wyroku WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 28 kwietnia 2016 r. sygn. II SA/Go 254/16.
Sąd podkreślił, że kontrola musi pozwolić na jak najlepsze zbadanie prawidłowości wydatkowania przyznanych środków publicznych przez podmiot kontrolujący. Przepis art.90 ust. 3f ustawy o systemie oświaty określa wyłącznie ustawowe uprawnienia podmiotów kontrolujących. W ramach delegacji ustawowej dopuszczalne jest natomiast określenie w aktach prawa miejscowego innych warunków niezbędnych do realizacji kontroli prawidłowości wykorzystania środków publicznych. Te warunki to właśnie uprawnienie dla podmiotu kontrolującego do swobodnego poruszenia się na terenie kontrolowanego podmiotu, w tym swobodnego dostępu do obiektów i pomieszczeń związanych z przedmiotem kontroli; czy też wglądu do dokumentów i innych materiałów związanych z przedmiotem kontroli. Z kolei podmiot kontrolowany ma obowiązki m.in. udostępnienia pomieszczenia, w którym prowadzona będzie kontrola czy zamieszczania na dokumentach finansowych adnotacji, wskazującej kwotę i pozycję do rozliczenia otrzymanej dotacji. Tak bowiem określone zasady kontroli pozwalają na odzwierciedlenie rzeczywistego stanu faktycznego.
Wyrok jest nieprawomocny.
Źródło: CBOSA