Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

MEN prostuje kwoty subwencji, ale nie w górę

MEN prostuje kwoty subwencji, ale nie w górę fotolia.pl

Średnio, subwencja naliczana w związku z edukacją domową, zmniejszy się o 38 proc. Ministerstwo Edukacji Narodowej prostuje nieścisłe informacje w związku z publikacjami dotyczącymi zmian w finansowaniu edukacji domowej prostuje nieścisłe informacje.

Jak podkreśla resort, środki finansowe związane z edukacją domową są przeznaczane dla szkół i nigdy nie były przekazywane, ani przewidziane dla rodziców uczniów korzystających z edukacji domowej.

Szkoły – dla uczniów, których edukacji podjęli się rodzice – mają jedynie obowiązek rocznej klasyfikacji uczniów oraz ewentualnie umożliwienia dzieciom udziału w szeroko pojętych zajęciach dodatkowych. Zadania te są daleko mniej kosztowne, niż zapewnienie edukacji uczniom, którzy uczęszczają do szkoły.

Koszty związane z zajęciami dodatkowymi, podręcznikami dla uczniów oraz pomocami dydaktycznymi są również zobowiązane ponosić szkoły, do których uczęszczają uczniowie. Wydatki szkół, w których nie jest prowadzona edukacja domowa, to przede wszystkim wydatki na pokrycie obowiązkowego wymiaru godzin nauczania, których nie ponoszą szkoły w związku z uczniami objętymi edukacją domową.

MEN poinformował, że środki finansowe naliczone w nadmiernej w stosunku do realizowanych zadań wysokości, pomniejszają pulę środków przeznaczaną na uczniów kształcących się w szkołach stacjonarnych.

Według resort nie jest prawdą, że dotacja związana z edukacją domową zmniejszy się o 70 proc. Algorytm podziału subwencji oświatowej na 2016 rok zmniejsza jej poziom o 40 proc. przy określaniu statystycznej liczby uczniów, ale nie zmienia poziomu pozostałych tzw. wag (oprócz wag dla szkół zlokalizowanych na terenach wiejskich i w miastach do pięciu tysięcy mieszkańców). W szczególności bez zmian pozostają wagi dla uczniów niepełnosprawnych. Średnio, subwencja naliczana w związku z edukacją domową zmniejszy się o 38 proc.

Obecna korekta ma charakter przejściowy, a docelowe uregulowania nastąpią w kolejnych latach. Obecnie, środki naliczane w związku z edukacją domową, z całą pewnością przewyższają koszty realizacji obowiązkowych zadań szkoły wobec uczniów objętych edukacją domową.

11 stycznia minister Anna Zalewska przewidziała spotkanie z rodzicami, na którym  wyjaśnione zostaną wątpliwości związane z wejściem w życie przedmiotowych zmian.

Źródło: men.gov.pl, samorzad.pap.pl

Pt., 8 St. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun