Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ciężar dowodu w postępowaniu o przyznanie zasiłku szkolnego

Ciężar dowodu w postępowaniu o przyznanie zasiłku szkolnego fotolia.pl

Wyznaczający zakres postępowania dowodowego art. 90e ust. 1 u.s.o. stanowi, że "zasiłek szkolny może byćprzyznany uczniowi znajdującemu sięprzejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego". Przepis ten nie stanowi w szczególności, że zasiłek może zostaćprzyznany uczniowi, który wykazałzaistnienie zdarzenia losowego, w wyniku którego znalazłsięprzejściowo w trudnej sytuacji materialnej.

Zasiłek ten może byćprzyznany w formie świadczenia pieniężnego na pokrycie wydatków związanych z procesem edukacyjnym lub w formie pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, raz lub kilka razy w roku, niezależnie od otrzymywanego stypendium szkolnego. Ponadto o zasiłek szkolny można ubiegaćsięw terminie nie dłuższym niżdwa miesiące od wystąpienia zdarzenia uzasadniającego przyznanie tego zasiłku. Z kolei stosownie do art. 90m u.s.o., świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznaje wójt (burmistrz, prezydent miasta), zaśw myśl art. 90n ust. 1 u.s.o., w sprawach świadczeńpomocy materialnej o charakterze socjalnym wydaje siędecyzje administracyjne.

Sprawy dotyczące przyznania zasiłku szkolnego rozpoznaje sięw trybie określonym przez przepisy k.p.a. Tymczasem w myśl art. 7k.p.a. w toku postępowania organy administracji publicznej stojąna straży praworządności, z urzędu lub na wniosek stron podejmująwszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli. Stosownie natomiast do art. 77 §1k.p.a., organ administracji publicznej jest obowiązany w sposób wyczerpujący zebraći rozpatrzyćcały materiałdowodowy. Z przepisów tych wynika, że realizacja obowiązku zebrania i rozpatrzenia pełnego materiału dowodowego przez organ administracji przebiega w dwóch płaszczyznach. Po pierwsze, polega na przeprowadzeniu postępowania dowodowego co do wszystkich okoliczności stanowiących fakty prawotwórcze, a więc takich, z którymi w świetle przepisów obowiązującego prawa związane sąokreślone skutki prawne. Po drugie, zebrany materiałdowodowy powinien znaleźćpełne odzwierciedlenie w uzasadnieniu faktycznym decyzji. Innymi słowy, obowiązek zebrania całego materiału dowodowego w postępowaniu podatkowym oznacza, że organ podatkowy winien z własnej inicjatywy gromadzićw aktach dowody, konieczne, jego zdaniem, do prawidłowego rozstrzygnięcia sprawy oraz winien gromadzićw aktach sprawy także dowody wskazane lub dostarczone przez strony, jeżeli mająone znaczenie dla sprawy. Z tego względu zaniechanie przez organ administracyjny podjęcia czynności procesowych zmierzających do zebrania pełnego materiału dowodowego, zwłaszcza gdy strona powołuje sięna określone i ważne dla niej okoliczności, jest uchybieniem przepisom postępowania administracyjnego, skutkującym wadliwościądecyzji. Stosownie do przepisów art. 7k.p.a. i art. 77 §1k.p.a., podstawąniewadliwej decyzji w każdej sprawie może byćtylko ocena zgromadzonego przez organ administracyjny pełnego materiału dowodowego, pozwalającego na ustalenie zgodnego bądźzbliżonego do rzeczywistości stanu faktycznego sprawy.

Należy zatem zauważyć, że w świetle art. 75 §1k.p.a. jako dowód należy dopuścićwszystko, co może przyczynićsiędo wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności dowodem mogąbyćdokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz oględziny.

Przepisy u.s.o. nie wskazują, by zdarzenie losowe stanowiące podstawęprzyznania zasiłku szkolnego, mogło zostaćudowodnione wyłącznie dokumentem, a w szczególności protokołem oględzin bądźzaświadczeniem o zgłoszeniu szkody.

Źródło: CBOSA

Wt., 29 Gr. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka