Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Określenie w uchwale rady gminy podstawy do wyliczenia stawki dotacji na jednego ucznia

Określenie w uchwale rady gminy podstawy do wyliczenia stawki dotacji na jednego ucznia fotolia.pl

Powołanie jako podstawy wyliczenia stawki dotacji na jednego ucznia metryczki subwencji oświatowej oraz uchwały budżetowej nie narusza przepisów art. 90 ust. 2a ustawy o systemie oświaty i art. 90 ust. 3 oraz nie wykracza poza ramy ustawowe art. 90 ust. 4. (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 listopada 2014 r. II GSK 1486/13).

Ustalenie wysokości (stawki) dotacji na jednego ucznia dla poszczególnych typów i rodzajów szkół, o których mowa w art. 90 ust. 2a i ust. 3 ustawy o systemie oświaty następuje na podstawie zasad określonych w tej ustawie, które są następnie skonkretyzowanie w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie, bowiem z 90 ust. 4 tej ustawy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 1a i 2a-3b, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczenia dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji. Ustawodawca postanowił, zatem, aby organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego ustalił w drodze uchwały ogólne zasady przyznawania dotacji oświatowych oraz tryb weryfikacji prawidłowości wykorzystania przyznanych środków.

Zgodnie z omawianą ustawą ustalenie stawki dotacji (wysokości stawki na jednego ucznia na dany rok budżetowy) dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki uzależnione jest od kwoty przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego (art. 90 ust. 2a), lub dla niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych niewymienionych w ust. 2a, od ustalonych w budżecie danej gminy lub powiatu kwoty wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia (art. 90 ust. 3).

Pt., 24 Lp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka