Wymóg sporządzenia przez organ uzasadnienia zarządzenia o odwołaniu nauczyciela z pełnionej funkcji dyrektora szkoły oraz zapewnienia stronie możliwości czynnego udziału strony w postępowaniu wynika ponadto z ogólnych zasad postępowania administracyjnego, określonych w art. 10 § 1 kpa i art. 7 kpa.
Naczelny Sąd Administracyjny w pełni podziela przy tym pogląd wyrażony przez sąd pierwszej instancji w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku, w myśl którego brak uzasadnienia przez Burmistrza Gminy P. zarządzenia o odwołaniu w trybie natychmiastowym dyrektor szkoły spowodował, iż skarżący i inne podmioty nie miały możliwości oceny przyczyn leżących u podstaw odwołania.
W ten sposób strona została de facto pozbawiona możliwości czynnego udziału w postępowaniu poprzez możliwość obrony się przed zarzutami wskazanymi w zarządzeniu.
Co więcej zarządzenie to nie zostało stronie doręczone, co narusza ww. zasadę czynnego udziału strony w postępowaniu. Strona powinna znać bowiem treść aktów administracyjnych, które jej dotyczą. Nie do przyjęcia z punktu widzenia wyrażonej w art. 7 kpa zasady praworządności, jest sytuacja, w której odwołany w trybie nadzwyczajnym kierownik szkoły dowiaduje się o tym, że został wydany wobec niego akt administracyjnego z pisma procesowego dotyczącego stosunków pracy, a jednocześnie uzasadnienie owego zarządzenia znajduje się w innym piśmie procesowym.
Źródło: Orzecznictwo NSA