Związek Powiatów Polskich przedstawił uwagę do najnowszego projektu MEN w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Choć na pierwszy rzut oka uwaga ta może sprawiać wrażenie dotykającej sfery światopoglądowej, tak naprawdę jest na odwrót - zależy nam na tym, by tej sfery raczej nie naruszać.
ZPP był, jest i będzie organizacją neutralną światopoglądowo. Szanując różne punkty widzenia dbamy o to, by nasza działalność nie wzbudzała kontrowersji ani nie sytuowała nas po którejś ze stron rozmaitych sporów. Uważamy jednak, że we wspólnym interesie leży też dbałość o to, aby tego typu sporów nie rozprzestrzeniać, lecz raczej usuwać ich źródła. Czasem takim źródłem może być z pozoru niewinne sformułowanie zawarte w projekcie.
Choć co do zasady rzadko ingerujemy w kwestie programów nauczania, nasze wątpliwości wzbudził zapis umieszczony wśród fakultatywnych efektów kształcenia w przedmiocie "etyka". W części zatytułowanej "Człowiek wobec sacrum" przewidziano naukę i dyskusje zorientowane wokół wiodącego pytania o rolę, jaką sfera sacrum odgrywa w życiu człowieka. Jeden z efektów kształcenia w tym zakresie wydaje się naturalnym uzupełnieniem tego tematu, aczkolwiek jego nazwa w przedstawionym projekcie brzmi nieco niefortunnie. Chodzi o dyskusje na temat negatywnych przejawów praktykowania religijności, np. fanatyzmu religijnego.
Z pozoru - nie ma w tym nic mylnego. W praktyce - powiązanie kwestii praktykowania religijności z fanatyzmem może okazać się nieco niefortunne. Zapewne wszyscy pamiętamy niedawne dyskusje na temat edukacji zdrowotnej i kontrowersyjnego dla niektórych programu nauczania. Teoretycznie drobne kwestie bywały podnoszone do rangi dużego problemu. Dlatego i w tym przypadku bardziej zasadna wydaje się rezygnacja z negatywnie nacechowanego emocjonalnie sformułowania "fanatyzm religijny" i poprzestanie na bardziej taktownym opisie problemu, z jakim mieliby się zmierzyć uczniowie. Efekt kształcenia w obecnym brzmieniu mógłby zostać mylnie zinterpretowany, jako przejaw negatywnego nastawienia do osób praktykujących. Pojęcie fanatyzmu zostało bowiem niejako "przyklejone" do praktyk. A to może wywołać obawy o lekką stronniczość programu nauczania w tym obszarze.
Słuszną strategią w takich tematach wydaje się zachowanie odpowiedniej wrażliwości i wpajanie takiej wrażliwości uczniom. Tematów potencjalnie kontrowersyjnych nie da się uniknąć, niemniej jednak dobrym obyczajem jest przedstawianie ich w delikatny sposób. W obliczu wielu sporów dzielących nasze społeczeństwo, programy nauczania powinny pozostać możliwie jak najbardziej neutralne.
Treść naszej uwagi znajduje się na stronie ZPP: tutaj
Źródło: ZPP