Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Egzaminy zawodowe: stary i nowy, jakie wnioski?

Egzaminy zawodowe: stary i nowy, jakie wnioski? fotolia.pl
Resort edukacji przedstawił 3 marca sejmowym podkomisjom stałym: ds. jakości kształcenia i wychowania oraz ds. kształcenia zawodowego informację na temat organizacji egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, wraz z wnioskami z dotychczasowej praktyki ich przeprowadzania.
Jak poinformował na posiedzeniu wiceminister Tadeusz Sławecki, minęła połowa okresu wdrażania nowej organizacji systemu szkolnictwa zawodowego (2012-2017). Na jesieni 2012 r. weszła w życie zmiana m.in. formuły przeprowadzanych egzaminów zawodowych. Obecnie okręgowe komisje egzaminacyjne przeprowadzają egzaminy według tzw. starej i nowej formuły. Oba składają sie z dwóch etapów, ale różnią je przyznawane punktu i organizacja obu etapów. Stary egzamin (obowiązuje do 2017 r.) składa się z etapu pisemnego, gdzie uczeń musi uzyskać co najmniej 50 proc. punktów w jednej części i 30 proc. w drugiej oraz z drugiego etapu praktycznego, z którego należy uzyskać minimum 75 proc. W nowej formule egzaminu, tj. od roku szkolnego2012/2013 zdający z etau pisemnego musi zyskać co najmniej 50 proc. punktów, a z części praktycznej min. 75 proc. Formuła zdawania egzaminu zmieni się kolejny raz od września br. W ramach nowej formuły uczeń, a nie absolwent, może potwierdzać zdobyte kwalifikacje z każdej specjalności osobno i z niej uzyskać świadectwo.
 
Wyniki coraz lepsze
 
W opinii resortu, wyniki egzaminów są coraz lepsze. Dla przykładu w ostatniej sesji (jesień 2014) średnia zdawalność nowego egzaminu wyniosła 68 proc., a starego - 67 proc. Najwyższa zdawalność (100 proc.). odnotowano w zawodach technika technologii odzieży, drewna, elektroniki, dźwięku, technologii żywności. Wysoka zdawalność była także w zawodach medyczno-opiekuńczych. Resort podkreśla, że zdawalność jest wyższa wśród dorosłych niż wśród młodzieży. Słabsze wyniki młodzieży wymagają bardziej praktycznego kształcenia w technikach.
 
Możliwości w eurofunduszach, zmiany w przepisach niewielkie
 
Przedstawiciele resortu poinformowali o bieżących działaniach szkoleniowych dla nauczycieli i dyrektorów szkół. Źródłem finansowania takich działań w najbliższej przyszłości ma być Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, w ramach którego Centralna Komisja Egzaminacyjna chce prowadzić współpracę z przedsiębiorcami przy opracowywaniu zadań egzaminacyjnych. Podano także wiele przykładów zamierzeń modernizacji infrastruktury szkolnej dzięki pieniądzom z komponentów regionalnych programu. Monitorowaniu przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej poddane jest kształcenia w zawodach  najniższej zdawalności. Resort nie planuje w najbliższym czasie zasadniczych zmian legislacyjnych. Najpierw przyjdzie czas na podsumowanie efektów obecnie wdrażanej reformy szkolnictwa zawodowego, która dokonana zostanie w 2017 r.
Niedz., 8 Mrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża