Instytut Badań Edukacyjnych realizuje od lipca 2010 r. projekt systemowy pt. "Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie" w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie, poddziałanie 3.4.1. Opracowanie i wdrożenie Krajowego Systemu Kwalifikacji. Jest on kontynuacją podjętych działań, zrealizowanych w ramach projektu "Opracowanie bilansu kwalifikacji i kompetencji dostępnych na rynku pracy w Polsce oraz modelu KRK". Projekt będzie realizowany do końca roku 2013.
Podstawowym efektem prac projektu ma być dopracowanie modelu KRK oraz wypracowanie raportu referencyjnego. Zarówno raport, jak i model powinny stanowić wkład w istotną jakościową zmianę sposobu postrzegania sposobów dochodzenia do kwalifikacji w Polsce, prowadzącą do szerszej akceptacji i wykorzystania potencjału różnorodnych ścieżek uzyskiwania kwalifikacji.
Elastyczny, dostosowany do potrzeb model KRK jest kluczowy dla dalszego rozwoju rynku edukacyjnego i rynku pracy w Polsce oraz w kontekście europejskim. Punktem wyjścia prac nad modelem KRK będzie jego wstępna wersja wypracowana w ramach projektu systemowego "Opracowanie bilansu kwalifikacji i kompetencji dostępnych na rynku pracy w Polsce oraz modelu Krajowych Ram Kwalifikacji". W ramach zadania opracowane zostaną także procedury potwierdzania kompetencji i weryfikacji kwalifikacji, stanowiące bazę dla wdrożenia KRK, systemy punktacji transferu osiągnięć oraz procedury zapewniania jakości.
Szczegółowe cele projektu to m.in.:
1. Wypracowanie spójnego systemu opisywania i potwierdzania kwalifikacji, które zdobywane są na rozmaitych poziomach wykształcenia.
2. Programowanie treści kształcenia i szkolenia na wszystkich poziomach pod kątem wymagań oczekiwanych w gospodarce i społeczeństwie obywatelskim: rozwijanie systemowej współpracy z przedstawicielami partnerów społecznych i organizacji społecznych w sprawie ich wymagań, którym podporządkowane będą treści kształcenia i szkolenia.
3. Wprowadzanie procedur oceny i uznawania osiągnięć osób uczących się pod kątem efektów uczenia się, tj. niezależnie od miejsca, sposobu i czasu uczenia się, kształcenia i szkolenia (stosowanie otwartego podejścia do nadawania kwalifikacji):
• dostosowanie procedur egzaminacyjnych na wszystkich poziomach kształcenia i szkolenia do oceny kompetencji niezależnie od okoliczności kształcenia i szkolenia,
• tworzenie systemu uznawania kompetencji nabytych poza uczeniem się formalnym,
• włączanie przedstawicieli partnerów społecznych i organizacji społecznych do monitorowania zgodności systemów egzaminacyjnych i nadawania kwalifikacji z podejściem opartym na efektach uczenia się.
4. Standaryzowanie opisu kwalifikacji w krajowym systemie kwalifikacji jako efektów uczenia się:
• tworzenie krajowego rejestru kwalifikacji,
• utworzenie instytucji ds. krajowego systemu kwalifikacji w tym do prowadzenia krajowego rejestru kwalifikacji.
5. Zapewnianie jakości kwalifikacji w odniesieniu do potrzeb gospodarki i społeczeństwa obywatelskiego:
• wdrażanie zasad jakości kwalifikacji zgodnych z postanowieniami w ramach ustanowienia europejskich ram kwalifikacji, w tym w ramach uzgodnień dotyczących kształcenia i szkolenia zawodowego (system EQARF) oraz uzgodnień w ramach procesu bolońskiego.
6. Zapewnianie możliwości transferu osiągnięć w uczeniu się, w tym kwalifikacji cząstkowych:
• wdrażanie systemu ECVET w kształceniu i szkoleniu zawodowym,
• zapewnienie spójności pomiędzy systemem ECVET i ECTS.
7. Wdrażanie nowego systemu porównywania kwalifikacji w różnych branżach, sektorach i państwach UE zgodnego z zasadami stanowiącymi europejskie ramy kwalifikacji (Krajowe Ramy Kwalifikacji).
Realizacja tak postawionych celów wymaga koordynacji działań obejmujących: edukację, politykę rynku pracy, politykę gospodarczą itp. Warto śledzić postępy tego projektu, ponieważ osiągnięcie celów projektu będzie skutkowało znacznymi zmianami w systemie kształcenia poczynając od przedszkola a na uniwersytetach trzeciego wieku kończąc. Wszak jest dla uczenia się przez całe życie.
Kolejne działania i wypracowywane rezultaty można znaleźć na stronie www.kwalifikacje.org.pl . Zachęcamy do jego odwiedzania.