Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rzecznik Praw Dziecka przeciwny zmianom liczby dzieci w oddziałach na I etapie edukacji

Rzecznik Praw Dziecka przeciwny zmianom liczby dzieci w oddziałach na I etapie edukacji fotolia.pl

Temat zmiany przepisów w zakresie liczebności oddziałów klas I-III edukacji wczesnoszkolnej poruszył Rzecznik Praw Dziecka w wystąpieniu skierowanym do przewodniczącego sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.

Jak podkreślił Rzecznik, swoją opinię w tej sprawie (rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2957)) przestawiał już dwukrotnie Ministrowi Edukacji Narodowej, ale bez skutecznie. Dlatego też zwrócił się do Sejmu z nadzieją, że zagwarantuje on dzieciom realizację ich prawa do nauki w warunkach umożliwiających pełnię harmonijnego rozwoju. Jest to tym istotniejsze, że problem dotyczy bardzo małych dzieci (w wieku 6-9 lat).

Rzecznik Praw Dziecka negatywnie ocenia propozycję zmiany liczebności klas na pierwszym etapie edukacji (poprzez dodanie w art. 61 ust. 3a-3c w brzmieniu: 3a.W przypadku przyjęcia, w okresie od rozpoczęcia do zakończenia zajęć dydaktycznych do klasy I, II lub III szkoły podstawowej, z urzędu, ucznia zamieszkałego w obwodzie tej szkoły, dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkolę. może zwiększyć liczbę uczniów w oddziale, do którego przyjmuje ucznia, ponad liczbę określoną w ust. 3; 3b. Jeżeli liczba uczniów w oddziale klas I—III zostanie zwiększona, zgodnie z ust. 3a, o więcej niż dwóch uczniów, zatrudnia się asystenta nauczyciela; 3c. oddział, w którym liczbę uczniów zwiększono zgodnie z ust. 3a, może funkcjonować ze zwiększoną liczbą uczniów w ciągu całego etapu edukacyjnego).

Zgodnie z art. 61 ust. 3 ustawy z 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych innych ustaw zajęcia edukacyjne w klasach I-III szkoły podstawowej są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów. Jest to zdaniem Rzecznika dobre rozwiązanie o wprowadzenie którego wielokrotnie już wnioskował.

Kierując się zasadą. że obowiązujące prawo powinno być spójne, jasne i zrozumiałe, a przede wszystkim biorąc pod uwagę dobro najmłodszych oraz konieczność zapewnienia im właściwych warunków nauki, wychowania i bezpieczeństwa Rzecznik Praw Dziecka postuluje ponownie, aby utrzymany został w niezmienionej formie zapis art. 61 ust. 3 ww. ustawy.

Jednocześnie podkreślił, że publicznie złożona deklaracja o określeniu w roku szkolnym 2014/2015 liczebności klas pierwszych (a w kolejnych latach drugich, trzecich, itd.) była mocnym argumentem w wielkiej społecznej dyskusji na temat obniżenia wieku szkolnego. Rzecznik Praw Dziecka wspierał resort edukacji we wprowadzeniu tego rozwiązania. Opowiadając się za obniżeniem wieku szkolnego, podkreślał jednak potrzebę dostosowania warunków edukacji do potrzeb małego dziecka. W ocenie RPD, wprowadzenie do ustawy o systemie oświaty proponowanych przez resort edukacji zmian dotyczących liczebności oddziałów stoi w sprzeczności z najlepiej pojętym dobrem dziecka.

Mając powyższe na uwadze Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do posłów z prośbą o szczegółową analizę problemu. a następnie podjęcie działań, które będą służyły realizacji przedstawionych postulatów.

Źródło: BRPD

Czw., 18 Gr. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka