Przywołane akty wykonawcze to:
· rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych. Wskazać należy, że warunki zawarte w rozporządzeniu są oryginalną mieszanką warunków techniczno – eksploatacyjnych i stwierdzeń o postulatywnym charakterze. Do tej pierwszej grupy należą m.in. takie warunki jak:
1)minimalna powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego na zbiorowy pobyt dzieci. Dla 3 do 5 dzieci wynosi ona 16 m2 i ulega zwiększeniu o 2 m2 lub 2,5 m2 (w zależności od czasu pobytu dziecka w ośrodku) na każde dziecko powyżej piątego;
2)wysokość pomieszczeń przeznaczonych na pobyt dzieci wynosząca co najmniej 2,5 m;
3)umieszczenie na grzejnikach centralnego ogrzewania osłon ochraniających przed bezpośrednim kontaktem z elementem grzejnym;
4) zapewnienie w pomieszczeniach temperatury co najmniej 20oC;
5) zapewnienie dostępu do miski ustępowej oraz urządzeń sanitarnych z ciepłą bieżącą wodą.
Do grupy drugiej należą przykładowo:
1) wymóg zapewnienia utrzymania czystości i porządku (prawdopodobnie bez opisania tego w rozporządzeniu żłobki i kluby dziecięce zarosłyby brudem);
2) dostosowanie mebli do wymagań ergonomii (bardzo słuszne, tyle że nieweryfikowalne);
3) stosowanie wyłącznie wyposażenia posiadającego atesty lub certyfikaty (bez wskazania jakie).
· rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku, klubie dziecięcym, dziennego opiekuna oraz wolontariusza. Najszerszy zakres szkolenia – przewidziany dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym – przewidziany jest do przeprowadzenia w ciągu 280 h i obejmuje:
1) psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki (20 h), w tym przebieg rozwoju jednostki w cyklu życia i uwarunkowania rozwoju jednostki;
2) rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (25 h), w tym zadania rozwojowe w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym, źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3;
3) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (120 h), w tym rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka, planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach, kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka, opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne, wprowadzanie dziecka w kulturę, budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka;
4) kompetencje opiekuna dziecka (35 h), w tym odpowiedzialność prawna opiekuna, umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów, emisja głosu;
5) praktyki zawodowe (80 h).
Jak okazało się na posiedzeniu Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej oba rozporządzenia zostały wydane z pominięciem zasięgnięcia opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.