Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt nowego rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły podstawowej. Jeśli akt wejdzie w życie, plany nauczania będą wdrażane od roku szkolnego 2026/2027.
Potrzeba wydania nowego rozporządzenia wynika z przewidzianej zmiany przepisu upoważniającego, czyli art. 47 ust. 1 pkt 3 lit. a i ust. 4 Prawa oświatowego. Wśród zapowiedzi dotyczących ustawy znalazło się także m.in. samo wprowadzenie definicji ramowego planu nauczania.
Zmiany wprowadzane nowym rozporządzeniem dotyczą kilku kluczowych obszarów.
Godziny do dyspozycji dyrektora w nowym wydaniu
Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 4 projektu dyrektorzy szkół podstawowych zyskaliby możliwość organizacji zajęć dla uczniów w zależności od ich potrzeb obejmujących rozwój sprawczości oraz kompetencji fundamentalnych, poznawczych, społecznych i osobistych. Ponadto zajęcia mogą dotyczyć zidentyfikowanych wśród uczniów uzdolnień i zainteresowań. W przypadku szkół podstawowych, w tym szkół podstawowych specjalnych (z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym) liczba godzin do dyspozycji dyrektora szkoły została określona na 3 godziny w klasach I-III oraz 6 godzin w klasach IV-VIII. W przypadku szkół podstawowych specjalnych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ma być to 5 godzin w całym ośmioletnim cyklu nauczania.
Więcej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Kolejną ważną zmianą jest propozycja zmniejszenia o 2 godziny minimalnej tygodniowej liczby godzin zajęć rewalidacyjnych realizowanych w szkołach podstawowych specjalnych i w oddziałach specjalnych funkcjonujących w szkołach podstawowych ogólnodostępnych. Projektodawca proponuje, aby te godziny zostały przeznaczone na przeprowadzenie zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Miałoby to dać 76 godzin takich zajęć w roku (2 tygodniowo x 38 tygodni nauki). Zmiana ma zapewnić odpowiedni dostęp do tego rodzaju pomocy, a zarazem wyjść naprzeciw dyrektorom i nauczycielom szkół specjalnych, którzy zgłaszali trudności w realizacji minimalnej liczby godzin zajęć rewalidacyjnych.
Więcej uwagi dla uczniowskich projektów
Inną istotną regulacją jest ta określająca warunki i sposób realizacji tygodnia projektowego. Projekty edukacyjne mają być wykonywane w klasach IV-VIII szkoły podstawowej przez uczniów pracujących w grupach pod opieką nauczyciela, w celu wspólnego rozwiązania konkretnego problemu przy wykorzystaniu zróżnicowanych metod. Współpraca zogniskowana wokół projektów ma pobudzać kreatywność, rozwijać umiejętności związane z pracą w grupach, a także uczyć logicznego myślenia. Co szczególnie ważne - projekty mają być przeprowadzane w każdym roku. W tygodniu projektowym nie będą odbywać się inne zajęcia, lecz działania w ramach danego projektu będą mogły rozpocząć się jeszcze przed terminem, o którym wychowawca powiadomi uczniów i rodziców na początku roku szkolnego.
Przedmioty nowe i przedmioty w nowej wersji
Zmiany obejmą także tygodniowy wymiar niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Zgodnie z projektem, przedmioty przyrodnicze mają zostać połączone w klasach IV-VI w jeden blok w ramach przedmiotu "przyroda". Bardziej specjalistyczne przedmioty, czyli fizyka, geografia, biologia i chemia, będą nauczane w formie - jedna godzina tygodniowo w klasie VII i dwie w klasie VIII lub odwrotnie (w zależności od przedmiotu). W wymiarze jednej godziny tygodniowo w klasie VII i VIII realizowana będzie edukacja obywatelska, natomiast lekcje techniki będą zastąpione przez zajęcia praktyczno-techniczne mające się odbywać dwa razy w tygodniu w klasach IV-VI. Mając na uwadze bardzo małą liczbę zainteresowanych uczniów, projekt zakłada rezygnację z możliwości przeprowadzania w klasach VII i VIII lekcji języka łacińskiego zamiast drugiego języka obcego nowożytnego.
Odporność na zagrożenia zaczyna się... na godzinie wychowawczej
W projekcie rozporządzenia wspomniano także o modyfikacjach w godzinie wychowawczej. Zgodnie z intencją projektodawcy, jedna godzina wychowawcza w miesiącu ma zostać poświęcona na rozwijanie wśród uczniów wiedzy o bezpieczeństwie oraz na kształtowanie odpowiednich postaw wobec zagrożeń. Obowiązkiem wychowawcy będzie omówienie takiej tematyki ze swoimi wychowankami. Propozycja wynika z napiętej sytuacji geopolitycznej i potrzeby budowania tzw. odporności społecznej mającej m.in. postać odpowiedniej proobronnej postawy oraz umiejętności trzeźwego, krytycznego myślenia.
Okres przejściowy, w którym zmiany mają być wdrażane, rozpocznie się już w 2026 roku i potrwa do końca roku szkolnego 2030/31. Do zakończenia już rozpoczętych cyklów kształcenia będą obowiązywać dotychczasowe ramowe plany nauczania. Dalsze szczegółowe informacje na temat projektu i jego przewidywanych skutków, znajdują się na stronie RCL
Źródło: RCL