Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dzień Wiosny w Europie - dobra praktyka edukacyjna

Dzień Wiosny w Europie - dobra praktyka edukacyjna fotolia.pl

„Dzień Wiosny w Europie" jest internetowym projektem edukacyjnym organizowanym przez European Schoolnet w imieniu Komisji Europejskiej. Dzień Wiosny jest koordynowany na poziomie centralnym przez European Schoolnet, a na poziomie lokalnym przez sieć Krajowych Łączników oraz grupę Doradców Nauczycieli. Inicjatywa jest wspierana przez Ministerstwa Edukacji wszystkich 27 państw członkowskich UE.

W Polsce projekt ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej przy wsparciu programu interkl@sa. Adresatem projektu jest Sieć Szkół Europejskich. W Polsce patronat nad projektem objęło MENiS.

Warunkiem uczestnictwa w Dniu Wiosny jest rejestracja szkoły na stronie internetowej projektu i przesłania sprawozdania.

Dla Specjalnego Ośrodeka Szkolno-Wychowawczego w Niemienicach opracowanie i wdrożenie projektu edukacji europejskiej „Dzień Wiosny w Europie" nie było łatwe, z uwagi na specyficzne możliwości wychowanków ośrodka. Pomimo wielu trudności udało się jednak przybliżyć wychowankom na miarę ich indywidualnych możliwości ideę zjednoczonej Europy. Realizacja założonych celów odbywa się stopniowo. Zajęcia prowadzone są w ciągu trzech miesięcy, dwa razy w tygodniu.

Zadania rozpoczynają się od elementów bliskich dzieciom i zmierzają do treści coraz trudniejszych wprowadzających uczniów w problematykę integracji europejskiej.

Po raz pierwszy wychowankowie wzięli udział w projekcie w roku szkolnym 2004/05.

Każdą uroczystość rozpoczyna Ceremoniał Szkolny oraz wysłuchanie hymnu Unii Europejskiej „Ody do Radości". Przez kolejne cztery lata obchody Dnia Wiosny w Europie miały formę prezentacji wybranych krajów Unii Europejskiej. Młodzież, podzielona na grupy, prezentowała poszczególne kraje. Barwne przebrania, w których dzieci prezentują się znakomicie, oraz charakterystyczne gadżety podkreślają cechy narodowe wybranych państw.

Uczestnicy zajęć prezentują swoją wiedzę na temat Unii Europejskiej rozwiązując krzyżówki, rebusy, przeskakiwanki, łamigłówki, pracując z mapą, odczytując „tajemnicze listy", układając puzzle.

Od roku szkolnego 2008/09 forma tej europejskiej wędrówki uległa zmianie. Uroczystości nabrały charakteru międzygrupowego konkursu wiedzy o Unii Europejskiej.

Europejczycy z ośrodka dzieleni są na dwa zespoły: „Żółtych" i „Niebieskich", a rywalizują ze sobą w XI konkurencjach: rozwiązywanie krzyżówek, rebusów, testów, układanie puzzli, kolorowanie flagi, praca z mapą. Poszczególne zadania przeplatane są tańcami i zabawami charakterystycznymi dla wybranych krajów europejskich.

Uczestnicy konkursu tańczą francuskiego kankana i polskiego krakowiaka, bawią się w wywodzącą się z Włoch ciuciubabkę oraz próbują gry w angielskiego golfa.

Ostatnim, ale najsmaczniejszym zadaniem, które towarzyszy od początku realizacji projektu jest degustacja charakterystycznych potraw pochodzących z poszczególnych krajów europejskich.

Prowadzący ośrodek uważają na podstawie doświadczeń z projektu, że także w ich trudnej placówce warto podejmować trudne wyzwania.

Źródło: Kuratorium Kieleckie

Niedz., 27 Mrz. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun