Struktura organizacyjna systemu szkolnego Wielkiej Brytanii nie jest jednolita. Struktury oświatowe Anglii i Walii są podobne, natomiast systemy szkolne Szkocji i Irlandii Północnej regulowane są odrębnymi ustawami. Występują w nich inne typy szkół, inne programy i odmienne organizacje pracy szkolnej.
Obowiązek szkolny w Szkocji wynosi 11 lat i obejmuje dzieci oraz młodzież w wieku od 5 do 16 roku życia. Obowiązek szkolny realizowany jest w ramach następujących szczebli kształcenia:
• Szkoła podstawowa – wiek: 5 do 11 lat,
• Szkoła średnia I stopnia – wiek: 12 do 16 lat.
W Anglii i Walii kształcenie jest obowiązkowe dla uczniów w wieku od 5 do 16 lat, ale wiele dzieci rozpoczyna naukę już w klasie zerowej szkoły podstawowej w wieku 4 lat. W Irlandii Północnej obowiązek szkolny rozpoczyna się w wieku 4 lat i trwa do 16 roku życia. Obowiązek szkolny obejmuje następujące szczeble kształcenia:
• Szkolnictwo podstawowe– wiek: 5 do 11 lat (Anglia/Walia), wiek: 4 do 11 lat (Irlandia Północna),
• Szkolnictwo średnie pierwszego stopnia – wiek: 11 do 16 lat.
Większość uczniów przechodzi ze szkoły podstawowej do szkoły średniej w wieku 11 lat, choć w niektórych regionach Anglii uczniowie uczęszczają do middle school w wieku, odpowiednio – od 8 lub 9 roku życia do 12 lub 13 roku życia. Wiele szkół średnich I stopnia prowadzi również kształcenie na poziomie średnim drugiego stopnia dla uczniów będących w wieku powyżej 16 lat.
Kształcenie zawodowe w Anglii realizowane w szkole
W Anglii obowiązek szkolny realizowany jest przez uczniów w wieku 5 do 16 lat. Szkolnictwo zawodowe obejmuje uczniów w wieku 16 do 18+ lat. Kształcenie zawodowe może być prowadzone przez różne podmioty takie jak: angielski system oświatowy, instytucje edukacyjne (np. centrum doskonalenia zawodowego, autonomiczne instytuty zawodowe, firmy szkoleniowe, indywidualnych pracodawców itp.
Kształcenie i szkolenie zawodowe organizowane jest w dwóch formach, jako:
• kursy zawodowe prowadzące do uzyskania kwalifikacji zawodowych realizowane w kolegiach typu further education college,
• kursy czeladnicze
Kursy zawodowe oferowane są głównie na poziomie szkoły średniej drugiego stopnia, choć elementy przygotowania do pracy muszą być obowiązkowo zawarte w programie szkoły przeznaczonej dla uczniów w wieku 14 do 16 lat na czwartym etapie edukacji.
Po ukończeniu czwartego etapu edukacji(poziom szkoły średniej pierwszego stopnia) większość uczniów ubiega się o General Certificate of Secondary Education (GCSE) z kilku wybranych przedmiotów. Wśród nich mogą znaleźć się także przedmioty zawodowe/praktyczne. Egzamin jest oceniany zewnętrznie. Zdany egzamin uprawnia do ubiegania się o miejsce w placówkach edukacyjnych na poziomie ponadobowiązkowym lub do podjęcia zatrudnienia.
Na poziomie szkoły średniej II stopnia przedmioty zawodowe są oferowane przez różne typy instytucji edukacyjnych. W szkołach ogólnokształcących oprócz przedmiotów ogólnokształcących uczy się również przedmiotów praktycznych/zawodowych.
W Anglii placówki szkolne, w których większy nacisk kładzie się na kształcenie zawodowe to further education college i tertiary college, chociaż w tych typach szkół są także oferowane przedmioty ogólne. W szkołach tych można uzyskać następujące świadectwa i dyplomy:
• General Certificate of Education Advanced level examination (GCE A‑levels),
• Advanced Subsidiary level examination (GSE AS‑level),
• GSE A‑levels z przedmiotów zawodowych.
Uzyskane świadectwa i dyplomy z przedmiotów zawodowych oraz liczba punktów zdobyta w trakcie egzaminów mają taką samą wartość, jak punkty z innych przedmiotów ogólnokształcących, co stanowi podstawę np. przy rekrutacji na studia wyższe.
W Anglii szkolnictwo zawodowe na poziomie szkoły średniej drugiego stopnia (poziom ponadobowiązkowy) realizowane jest najczęściej w kolegiach typu further education colleges. W placówkach tych można uzyskać jeden z najbardziej popularnych dyplomów – tzw. kwalifikację zawodową BTEC (Business & Technology Education Council). Kwalifikacje tego typu można zdobyć równolegle lub zamiast świadectw GCSEs oraz A levels. Uzyskanie BTEC pozwala na podjęcie pracy lub dalszą kontynuację nauki w trybie edukacji dorosłych (typu further) lub w instytucjach szkolnictwa wyższego. Kwalifikacje zawodowe BTEC związane są najczęściej z następującymi dziedzinami zawodowymi: praca z dziećmi i młodzieżą, budownictwo, kosmetyka, usługi hotelarskie i gastronomiczne, podróże i turystyka, usługi dla ludności.
Szkolenie czeladnicze, szkolenie w miejscu pracy
Szkolenie czeladnicze obejmuje programy szkoleniowe w miejscu pracy zaprojektowane specjalnie pod kątem potrzeb rynku pracy i pracodawców. Szkolenia tego typu są otwarte dla kandydatów w wieku 16+ i odbywają się w niepełnym wymiarze.
Wszystkie programy szkoleń czeladniczych muszą zawierać następujące elementy:
• prezentacja kompetencji/umiejętności w danej dziedzinie, zawodzie, czy rodzaju działalności gospodarczej,
• opis umiejętności technicznych, rozumienia koncepcji teoretycznych oraz wiedzy dotyczącej danej gałęzi przemysłu i związanego z nią rynku oraz rodzaju działalności gospodarczej,
• przedstawienie kluczowych umiejętności (np. praca zespołowa, rozwiązywanie problemów, komunikacja czy korzystanie z nowych technologii) lub umiejętności funkcjonalnych takich jak matematyka czy język ojczysty.
Szkolenia czeladnicze oferowane są na trzech poziomach w zależności od poziomu kwalifikacji: średniozaawansowanym, zaawansowanym i wyższym.
Za organizację szkoleń typu czeladniczego odpowiedzialny jest Krajowy Urząd Czeladniczy (The National Apprenticeship Service).
Źródło: Kształcenie zawodowe w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, Dobromir Dziewulak, Biuro Analiz Sejmowych, 22 kwietnia 2013, nr 6 (95).