Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak działa poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży w stanach kryzysu psychicznego

Jak działa poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży w stanach kryzysu psychicznego fotolia.pl

Ministerstwo Zdrowia opracowało raport nt. realizacji  działań wynikających z Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w roku 2012 .  Wynika z niego, że z naszym zdrowiem psychicznym jest coraz gorzej, ale zaczyna się w kraju poważniej traktować ten problem i podejmować odpowiedzenie zadania zapobiegawcze i lecznicze.

W raporcie tym znajdujemy także informacje o relacji programu poradnictwa i pomocy w stanach kryzysu psychicznego w jednostkach działających w systemie oświaty.

Pomoc taką świadczą poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, a także nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach (pedagodzy, psycholodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i inni specjaliści).

Przygotowaniu szkół i placówek, nadzoru pedagogicznego i organów prowadzących szkoły i placówki do realizacji zadań w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kształcenia specjalnego, służyły działania projektu systemowego pn. „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”.

Celem projektu było zapewnienie świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej jak najbliżej dziecka/ucznia, w środowisku jego nauczania i wychowania, tj. w przedszkolu, szkole i placówce oświatowej oraz poprawa jakości systemu kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Jak twierdzi resort oświaty, w ramach wspomnianego projektu osiągnięto wszystkie zaplanowane cele i rezultaty:

  1. opracowano model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zakończony publikacją, która została przekazana liderom zmian oraz uczestnikom spotkań informacyjno-konsultacyjnych. Łącznie we wszystkich spotkaniach na temat nowego modelu pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami udział wzięło ponad 50 tysięcy uczestników,
  2. przeprowadzono pilotaż modelu pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w 103 szkołach, zakończony dwoma raportami,
  3. przeszkolono 489 liderów zmian, którzy przeprowadzili spotkania informacyjno-konsultacyjne z kadrą zarządzającą i pedagogiczną szkół na temat nowego modelu pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Liderzy mogą przybliżyć model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i odpowiedzieć na pojawiające się w związku z tym pytania. Lista liderów (w podziale na województwa) dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, materiały dostępne są na stronie internetowej ORE oraz na portalu Scholaris.

Poniżej, pełna treść Informacji o realizacji działań wynikających z Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w 2012 roku.

Czw., 20 Lt. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Marek Wójcik