Konwent Powiatów Województwa Opolskiego analizując orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydawanych przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne, wskazał na wiele niejednoznaczności w określeniu niepełnosprawności dzieci i młodzieży.
Zdaniem Konwentu sformułowania występujące w orzeczeniach po zwrocie często nie są doprecyzowane i zgodne z katalogiem niepełnosprawności dzieci i młodzieży wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizacji kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie.
Jako przedstawiciel jednostek samorządu terytorialnego odpowiedzialnych za kształcenie specjalne, Konwentu Powiatów Województwa Opolskiego zaproponował dokonanie zmian w Rozporządzeniu. Zmiana mogłaby polegać na przypisaniu niepełnosprawnościom symboli, podobnie jak jest to uregulowane w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2013 roku w sprawie orzekania o niepełnosprawności.
Symbol niepełnosprawności wpisywany w orzeczeniu byłby jednoznaczny. Takie rozwiązanie nie generowałoby błędów w interpretacji orzeczenia. Błędna interpretacja powoduje natomiast niewłaściwy sposób ujmowania ucznia w Systemie Informacji Oświatowej, co z kolei wpływa na wysokość przekazywanej części oświatowej subwencji ogólnej.
Propozycja przypisania symboli niepełnosprawnościom dla dzieci i młodzieży w Rozporządzeniu wygląda następująco:
- Ol-N - niesłyszących,
- 02-SS- słabosłyszących,
- 03-NW-niewidomycl),
- 04 -SW-słabo widzących,
- 05-NR- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- 06 - UML - z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
- 07 - UMUZ - z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- 08 - UMG- z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
- 09- AU-z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- l O- NS -z niepełno sprawnościami sprzężonymi-z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.