Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ulgi w przejazdach transportem zbiorowym dla dzieci i nauczycieli szkół polonijnych

Ulgi w przejazdach transportem zbiorowym dla dzieci i nauczycieli szkół polonijnych fotolia.pl

ZPP przygotował opinię na temat projektu ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz ustawy o muzeach, informuję, że przełożony projekt.

Związek Powiatów Polskich pozytywnie odnosi się do poszerzenia katalogu osób uprawnionych do korzystania z ulg w przejazdach środkami publicznego transportu drogowego oraz w muzeach o dzieci uczących się w polonijnych szkołach za granicą oraz ich nauczycieli. Zwraca równocześnie uwagę na kilka kwestii budzących wątpliwości.

Zgodnie z obecnie obowiązującym art. 2 ust. 5 pkt 1 ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, do ulgi 78% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego oraz autobusowego są dzieci i młodzież dotknięte inwalidztwem lub niepełnosprawne - na podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych imiennych.

Uprawnienie to obejmuje wyłącznie przejazd z miejsca zamieszkania lub miejsca pobytu do przedszkola, szkoły, szkoły wyższej, placówki opiekuńczo-wychowawczej, placówki oświatowo-wychowawczej, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, specjalnego ośrodka wychowawczego, ośrodka umożliwiającego dzieciom i młodzieży spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, ośrodka rehabilitacyjno-wychowawczego, domu pomocy społecznej, ośrodka wsparcia, zakładu opieki zdrowotnej, poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, a także na turnus rehabilitacyjny - i z powrotem.

Tymczasem proponowane brzmienie art. 5¹ ust. 1 nie zawiera takiego ograniczenia. Wejście w życie powołanego przepisu doprowadzi do sytuacji, w której dzieci i młodzież niepełnosprawne uczące się w Polsce, w zakresie korzystania z 78% ulgi, będą w gorszej sytuacji niż dzieci uczące się w szkołach polonijnych.

Zastrzeżenie może budzić również brzmienie ust. 4, wskazujące na ograniczenia w zakresie korzystania przez młodzież z ulg do 18 roku życia, gdy tymczasem przepisy dotyczące młodzieży uczącej się w szkołach w Polsce wskazują 24 rok życia jako datę graniczną do korzystania z uprawnień. Stąd wątpliwości, czy faktycznie zostanie zrealizowany cel wskazany w uzasadnieniu do projektu ustawy – ujednolicenia i zrównania uprawnień.

W odniesieniu do przepisów wykonawczych dotyczących rodzajów dokumentów potwierdzających prawo do skorzystania z ulg, projekt należałoby uzupełnić o przepis zobowiązujący ministra właściwego do spraw transportu oraz Radę Ministrów do wydania rozporządzeń wykonawczych w określonym w ustawie terminie, przy zachowaniu na ten czas mocy obowiązującej obecnie obowiązujących przepisów wykonawczych. Jest to szczególnie istotne zwłaszcza w kontekście proponowanej daty wejścia w życie nowelizacji – 14 dni od ogłoszenia ustawy. W tym okresie nie będzie możliwe opracowanie, przyjęcie i ogłoszenie rozporządzeń wykonawczych.

Pon., 30 Wrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: