W jakim kierunku powinno iść kształcenie dzisiejszej młodzieży? Czy aktywni zawodowo pracownicy powinni zmieniać profil swoich umiejętności tak by w najbliższym czasie byli lepiej dostosowani do coraz szybciej zmieniającego się rynku pracy? W jakim kierunku zmierza światowa gospodarka i jaki będzie miała wpływ miejsca pracy w przyszłości? Na te pytanie stara się odpowiedzieć The Institute for the Future (IFTF) w swoim raporcie Umiejętności zawodowe przyszłości - 2020 (Future Work Skills 2020). Badanie, które jest podstawą raportu realizowane było w 2011 r. przez badaczy IFTF i Uniwersytetu Phenix (University of Phoenix Research Institute). Raport wskazuje 6 głównych czynników wpływających na rozwój społeczeństwa w najbliższych latach:
- globalne wydłużenie długości życia zmienia zarówno sposoby nauczania jak i perspektywę kariery zawodowej,
- automatyzacja miejsc pracy wypycha ludzi z wykonywania pamięciowych i powtarzalnych zadań,
- wzrost znaczenia różnego rodzaju baz danych, mocy obliczeniowej zmienia świat w programowalny system,
- nowe narzędzia komunikacji wymagają nowych umiejętności medialnych,
- technologie społecznościowe prowadzą do tworzenia nowych form produkcji i nowych wartości,
- świat globalny oznacza wzrost znaczenia globalnych współzależności promuje różnorodność i umiejętności adaptacyjne jako podstawę działań wszelkich organizacji.
Rozważania na temat tych trendów dotykają zarówno tradycyjnej gospodarki ale również powstających przemysłów. Umiejętne dostosowanie się do nich może wpłynąć w najbliższej przyszłości na zaangażowanie i pracę wykonywaną przez ludzi. W tym świetle zdecydowanie, według autorów raportu, na znaczeniu zyskają umiejętności „miękkie”, które do tej pory zdają się być niedoceniane. Tytułowe „umiejętności przyszłości”, które autorzy wymieniają w raporcie to matryca łącząca w sobie wiele wymiarów. Poniżej przedstawiam 10 umiejętności, na które, według autorów, powinno się zwrócić szczególną uwagę w najbliższych planach rozwoju kadry:
- umiejętność znajdowania głębszego sensu i istotności zachodzących w gospodarce i rzeczywistości społecznej zjawisk,
- umiejętność współodczuwania pozwalającego zrozumieć otoczenie, wpływać na reakcje i wchodzić w pożądane relacje z innymi,
- umiejętność w myśleniu i znajdywaniu rozwiązań które wykraczają poza wyuczone schematy,
- umiejętność pracy i współpracy w różnych paradygmatach kulturowych,
- umiejętność przekładania ogromnych ilości danych w spójne koncepcje i budowa rozumowania opartego na danych,
- umiejętność krytycznego podejścia i rozwoju treści, które wykorzystują nowe środki przekazu i wykorzystywania tych mediów do skutecznej komunikacji,
- umiejętność i zdolność do rozumienia koncepcji, które wykraczają poza zasięg jednej dyscypliny np. naukowej,
- zdolność do tworzenia i rozwoju zadań, procesów twórczych w taki sposób aby otrzymać pożądany efekt,
- umiejętność nadawania ważności informacjom oraz zwiększania ich użyteczności,
- umiejętność efektywnej współpracy jako członek wirtualnego zespołu.
źródło: http://www.pi.gov.pl